Reis ver, drink wijn, denk na
Lach hard, duik diep
Kom terug

Hoe veilig zijn skiliften?

Hoe veilig zijn skiliften?
DEEL

Om naar beneden te boarden of te skiën moet je eerst boven komen. Dat zou je lopend kunnen doen, maar we weten allemaal dat dit niet kan. Gelukkig hebben ze de skilift uitgevonden!

Koop je een skipas, dan koop je in feite toegang tot alle skiliften. Zonder de skiliften is het onmogelijk om bovenop een piste te komen. Het is zwaar, steil en onveilig. Skiliften zijn onmisbaar in een skigebied en elk skigebied heeft een eigen netwerk aan skiliften om de wintersporter vloeiend van A naar B te brengen. Voor veel mensen is een skilift alsof ze in de bus zitten, maar er zijn ook veel mensen die minder happig zijn op de skilift.

De grote vraag is daarom: hoe veilig zijn skiliften? Zien ze er onveiliger uit dan dat ze in werkelijkheid zijn? In deze blog wil ik een kleine uitleg geven over de skiliften met als belangrijkste doel om alle doemdenkers uit hun hoofd te halen en zo snel mogelijk in een skilift te laten stappen.

Waarom zouden skiliften eng kunnen zijn?

Skiliften zien er altijd indrukwekkend uit. Duizenden mensen laten zich vervoeren in een kleine cabine op een lang stuk kabel. In de meest bizarre constructie en op de meest fascinerende plekken worden skiliften gebouwd.

Dat zijn prachtige verhalen, maar ik kan mij voorstellen dat je niet blij wordt van de gedachten om in een skilift te gaan zitten. Het kan namelijk onnatuurlijk en onmachtig voelen om in een skilift te zitten.

Ik denk dat mensen vooral angstig kunnen zijn vanwege de enorme hoogteverschillen. Zo’n skilift slingert wat heen en weer en als je naar beneden kijkt, dan zie je dat je tientallen meters van de grond vandaan bent. Laat staan als de skilift uit het niets stopt met bewegen en je daar voor 1 of 2 minuten op een kabel aan het hangen bent.

Hoe veilig zijn skiliften?

Doemdenken en interpretaties van de mens staan niet gelijk aan de werkelijkheid. Mensen zijn ook bang om te vliegen, maar vliegen is statistisch gezien hartstikke veilig. Net als bij de skiliften zijn ook vliegtuigen erg  onnatuurlijk en dat schrikt mensen af (wat ik goed begrijp).

De werkelijkheid over skiliften ligt echter ergens anders:
Skiliften zijn namelijk erg veilig, al dan niet één van de veiligste transportmiddelen die er bestaan.

Volgens Doppelmayr, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de bouw van transportmiddelen in berglandschappen en steden, heb je een 200x grotere kans om bij een auto-ongeluk om het leven te komen dan bij 100 ritjes met een kabelbaan.  Dan weet ik wel dat auto rijden veiliger voelt, maar auto rijden is statistisch gezien onveiliger.

Hoe veilig zijn skiliften?

Hoe werken skiliften?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat de skilift wordt vastgeklemd aan de kabel en dat de kabel de skilift in beweging brengt. De skilift rolt dus niet over de kabel, maar de skilift hangt letterlijk aan de kabel. Dat is ook de reden dat de skilift nooit van de kabel los kan komen of in vol tempo naar beneden raast.

De techniek van de loskoppelbare klem

Veel skiliften gaan in een versneld tempo naar boven. Hierdoor hoeven de wintersporters niet lang te wachten en kunnen er per uur zoveel mogelijk wintersporters naar boven. Komt een cabine echter een station binnen, dan vermindert de cabine tempo omdat de lift anders te snel gaat om in- en uit te kunnen stappen.

Hoe kan dat? Want als een skilift op een station tempo mindert, dan zou dat van invloed zijn op de hele baan, toch? Dan zouden alle mensen hier last van hebben.

Dat is niet het geval vanwege de loskoppelbare klem.

Bij een station wordt een cabine losgekoppeld van de kabel naar een rails. Hierdoor blijft de kabel in hetzelfde tempo naar boven bewegen, maar mindert hierdoor het tempo van de cabine zodat de wintersporters veilig in- en uit kunnen stappen.

Vroeger had je enkel vaste klemmen waardoor de skilift bij de stations dezelfde tempo maakte als over de gehele baan. Dat is natuurlijk stukken minder effectief en bij een stoeltjeslift ook een stuk onveiliger.

Bij de grote pendelbanen, skiliften waar tientallen mensen in passen en waar vaak hoge hoogtes worden gemaakt, wordt nog wel gebruik gemaakt van vaste klemmen. Deze skiliften gaan op dezelfde baan naar boven en beneden en daardoor zijn loskoppelbare klemmen zinloos. Daarnaast komt deze liften bij stations volledig in stilstand, waardoor iedereen veilig in- en uit kan stappen.

Veiligheid staat boven alles

Dagelijks worden de skiliften van A tot Z gecheckt en elke zomer vinden er strenge controles plaats bij de palen, de kabels en alles wat bij een skilift hoort.

Door bovenstaande techniek verplaatsen skiliften zich flexibel naar boven en beneden en tijdens de rit wordt alles nauwlettend in de gaten gehouden.

Staat de skilift ineens stil? Schrik niet! Er is niks aan de hand. Een skilift komt soms tot stilstand door een klein ongelukje bij het in- of uitstappen (vaak de grootste reden dat stoeltjesliften stil komen te staan). Ook voor goederen kan het voorkomen dat de liften eventjes tot stilstand komen.

Gebeurt er toch iets vanwege een storing? Probeer geduldig te blijven en haal diep adem! De situatie wordt snel opgelost om alsnog veilig boven te komen.

Ja, skiliften zijn surrealistisch en soms kijk je diep het ravijn naar beneden waardoor het een ongemakkelijk gevoel kan geven.

Maar nee, skiliften zijn niet gevaarlijk.

Andere blogs lezen?

We hebben veel meer blogs geschreven in de kenniskoffer:

#YELR
Jelrik Stevens
Jelrik Stevens
Outdoor reizen staat voor mij gelijk aan buiten spelen. Ik vind het heerlijk om in de natuur te zijn, het avontuur op te zoeken en back to basic te gaan. Of het nu over hiken, backpacken, raften of een wintersport gaat: ik wil iedereen inspireren om naar buiten te gaan.
Jelrik Stevens
Jelrik Stevens
Outdoor reizen staat voor mij gelijk aan buiten spelen. Ik vind het heerlijk om in de natuur te zijn, het avontuur op te zoeken en back to basic te gaan. Of het nu over hiken, backpacken, raften of een wintersport gaat: ik wil iedereen inspireren om naar buiten te gaan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × 3 =