Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Waarom ik wakker worden zonder mijn telefoon belangrijk vind

Waarom ik wakker worden zonder mijn telefoon belangrijk vind

Wakker worden en gelijk naar je telefoon grijpen, herken jij jezelf daarin? Pak jij meteen je telefoon als je net bent ontwaakt? Check jij meteen je Whatsapp of je Instagram om te kijken of daar afgelopen nacht levens veranderende ontwikkelingen hebben plaatsgevonden?

Dan vind je het vast leuk om even door te lezen. Ik deed het namelijk ook en nog steeds heb ik neigingen om mijn telefoon te pakken nadat ik uit een diepe slaap ben gekomen. En dat stoort mij.

Ik heb zo mijn redenen dat het mij stoort en waarom ik deze gewoonte aan wil pakken. En dat ga ik met je delen in mijn blog.

Je telefoon uit je slaapkamer verbannen

De allereerste stap die je vandaag nog moet zetten is dat je je telefoon uit je slaapkamer gaat verbannen. Voor eens en voor altijd.

Weg met dat apparaat. Weg uit de kamer waar je tot rust moet komen. Je wil niet meer op je telefoon gaan kijken als je gaat slapen en je wil ook niet meteen naar je telefoon grijpen op het moment dat je wakker bent geworden.

Voor dit probleem gebruik ik al jaren een slimme truc. Ik leg mijn telefoon met wekker in de woonkamer neer. Vanuit mijn slaapkamer kan ik mijn wekker horen en op het moment dat mijn wekker gaat, dan ben ik verplicht om uit mijn bed te stappen en de wekker uit te drukken.

Hierdoor ga ik niet eindeloos snoozen en word ik meteen actief wakker. Daarbovenop zou het eigenlijk een kunst zijn om de telefoon te laten liggen waar die ligt en mij niet te laten verleiden om even snel mijn Whatsapp of Instagram te checken.

En ja, daar gaat het weleens fout.

Dus niet gaan snoozen is een stap voorwaarts, maar het checken van mijn online leven vind ik nog een verbeterpunt.

Je telefoon uit je slaapkamer verbannen

Waarom pakken we automatisch onze telefoon na het wakker worden?

Of het nu in de ochtend, middag of in de avond is: het feit dat we de hele tijd onze telefoon willen pakken is in mijn ogen het resultaat van:

  • Een verslaving;
  • En een gewoonte.

Een verslaving

Een verslaving klinkt misschien een beetje zwaar, maar verslavingen zijn er in verschillende vormen. Je kunt namelijk verslaafd zijn voor alcohol, suiker en drugs, maar je kunt ook verslaafd zijn aan een bepaald gedrag, een sport of -en je voelt hem al aankomen- je telefoon.

Gemiddeld genomen zijn we behoorlijk verslaafd geraakt aan onze telefoon. Hoe verslaafd je dan precies bent, dat is lastig uit te drukken. Dat is voor iedereen anders.

Wat is dan de officiële definitie van een verslaving?

”Een verslaving is een overweldigende behoefte aan en afhankelijkheid om een bepaald middel te gebruiken. Meestal is dit een substantie als drugs, alcohol of nicotine. Men kan ook verslaafd zijn aan eten, geneesmiddelen, koffie of snoep. Een verslaving kan psychisch en-of lichamelijk zijn.”

Heb ik een overweldigende behoefte aan mijn telefoon? Als ik meteen antwoord moet geven, dan twijfel ik daaraan. Maar tegelijkertijd word ik erg onrustig als ik mijn telefoon bijvoorbeeld ben kwijtgeraakt. En ik denk dat we daar allemaal mee te maken hebben.

Een gewoonte

Naast een verslaving heb je ook gewoontes. Het is een gewoonte om mijn telefoon bij het wakker worden te ontgrendelen om er mijn social media op te checken. Een gewoonte is simpelweg een handeling waarvan het normaal is om deze uit te voeren. Je bent er aan gewend geraakt.

Een gewoonte kun je in drie stappen onderverdelen, namelijk:

  1. Een aansporing.
  2. Een respons.
  3. Een beloning.

De aansporing is de trigger om de telefoon te pakken. Dit kan een situatie zijn of een bepaald moment. De respons is het automatische gedrag die je uitvoert op de aansporing. En de beloning is iets wat je prettig vindt aan deze gewoonte, waardoor je het een volgende keer weer gaat herhalen.

De vraag is nu: waarom kun je van deze gewoonte beter geen gewoonte meer maken? Oftewel, waarom is het beter om je telefoon in de ochtend te vermijden?

Geen telefoon in de ochtend: 3 redenen

Geen telefoon in de ochtend: 3 redenen

Waarom is het zo belangrijk om je telefoon in de ochtend even links te laten liggen? Waarom is dat zo belangrijk voor je gemoedstoestand en de toon voor de hele dag? Ik heb er even over nagedacht en gebrainstormd en kom tot de conclusie dat dit voor mij de redenen zijn:

  • Door social media begin je de dag met iemand anders;
  • Je kunt de dag beter met jezelf beginnen;
  • Wakker worden zonder telefoon draagt bij aan je mentale gezondheid;

Door social media begin je de dag met iemand anders

Als ik wakker word en mij meteen druk maak over de ontwikkelingen op Whatsapp, Instagram of een andere online platform, dan begin ik de dag met het leven van iemand anders. Ik open namelijk mijn telefoon en ik zie dat iemand een foto heeft geplaatst of iets in zijn of haar story heeft gedeeld.

Op het moment dat ik een foto van Piet voorbij zie komen, dan heb ik hier onbewust een gevoel bij of een mening over. Dat kan positief of negatief zijn, maar onbewust reflecteer ik de foto naar mijzelf. Dus bij het zien van de foto vind ik dat Piet een interessant leven leeft en ik niet. En dat heeft invloed op mijn gemoedstoestand.

Maar om heel eerlijk te zijn? Hoe interessant is het om in de vroege ochtend te zien dat Piet naar de bioscoop is geweest, een vakantie naar Marbella heeft geboekt of met een cocktail in zijn hand een foto plaatst vanuit Curaçao?

Ik geloof dat het veel interessanter is om de dag met jezelf te beginnen. En dat klinkt misschien saai, want soms zijn we niet anders gewend. Maar het heeft toch geen nut om meteen negativiteit op jezelf te reflecteren?

Je kunt beter de dag met jezelf beginnen

Ik denk dat het veel gezonder is om de dag met jezelf te beginnen. Je wordt wakker, je rekt jezelf een keer uit, je stapt uit je bed, je neemt een warme douche, drinkt een kop koffie en maakt desnoods een lekkere wandeling buiten.

Je haalt een paar keer diep adem, drinkt een paar slokken water en begint de dag op je eigen tempo. Op deze manier begin je de dag lekker positief en met jezelf. Dat is een stuk beter dan dat je meteen naar je schreeuwende telefoon gaat grijpen.

Het is beter voor je mentale gezondheid

Ik vind dat mijn telefoon erg overweldigend kan zijn. En zeker social media is daar voor mij een grote last (heb je al gelezen wat voor mij redenen zouden kunnen zijn om te stoppen met social media?).

De meldingen op je telefoon stromen binnen en je hebt het gevoel en de neiging dat je op de hoogte moet zijn van deze meldingen. En dat vind ik erg irritant. Ik kan niet leven met het idee dat mijn telefoon meteen de controle over mij krijgt. Dat accepteer ik niet.

Het is veel beter om met een rustige geest wakker te worden en de dag rustig aan te beginnen. Hierdoor ga je de hele dag een stuk rustiger zijn en blijven.

Word je meer bewust van je omgeving

Je wordt wakker, je pakt je telefoon en weg is de bewustwording. Je prioriteit ligt bij je telefoon en dat is jammer.

Ik vind het belangrijk om bewust wakker te worden. Je luistert naar de vogels, je bent dankbaar voor een nieuwe dag, je geniet van je douche of van je ontbijt en wordt langzaamaan in je eigen wereld wakker voordat je in de drukke wereld moet stappen.

Het beperkt je creativiteit

Hoe rustiger ik wakker word, hoe beter dat is voor mijn eigen creativiteit. Ik kan daardoor veel gemakkelijker aan mijn eigen bedrijf werken of aan een nieuw project beginnen. Ik heb veel meer ruimte in mijn hoofd als ik de dag zonder mijn telefoon begin en ben daardoor een stuk productiever.

Wakker worden zonder je telefoon: welke stappen moet je zetten?

Wakker worden zonder je telefoon: welke stappen moet je zetten?

Wil jij graag wakker worden zonder je telefoon? Dat lijkt mij een hele goede ontwikkeling. Ik denk dat het goed is dat je je hier bewust van bent.

Het is goed om je leven bij de hand te nemen en bewuster en productiever gebruik te maken van de minuten hier op aarde. Je hoeft je telefoon heus niet in de afvalbak te gooien, maar bewustwording over je gedrag is een belangrijke stap voorwaarts.

Maar hoe begin je daaraan?

Er zijn een aantal oplossingen:

  • Koop een andere wekker, zodat je je telefoon uit je slaapkamer kan verbannen.
  • Zet je telefoon uit.
  • Of zet een wekker op een tijd ter herinnering dat je vanaf dan op de telefoon mag kijken (twee uren nadat je wakker bent geworden).
  • En nog veel belangrijker: onderzoek waar je gedrag vandaan komt.

Laten we samen voor de stap kiezen die anderen niet durven te nemen: je eigen ruimte pakken op de vroege ochtend en vredig en rustig wakker worden zodat je je dagen veel bewuster gaat ervaren.

Picture of Jelrik Stevens
Jelrik Stevens
Ik ben nieuwsgierig naar het potentieel van mijn leven en zoek deze graag op door mijn eigen grenzen te verleggen. Deze ervaringen deel ik met mensen die ook nieuwsgierig zijn naar zijn of haar potentieel in dit leven.
Picture of Jelrik Stevens
Jelrik Stevens
Ik ben nieuwsgierig naar het potentieel van mijn leven en zoek deze graag op door mijn eigen grenzen te verleggen. Deze ervaringen deel ik met mensen die ook nieuwsgierig zijn naar zijn of haar potentieel in dit leven.
Volg yelr op Instagram
@yelr.nl

Volg yelr op Instagram

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang inspiratie om het potentieel uit jezelf te halen.

yelr.nl plaatst cookies om jouw ervaring op deze website te optimaliseren.

yelr.nl plaatst cookies om jouw ervaring op deze website te optimaliseren.

Lees hier de privacyvoorwaarden.