Van kinds af aan kijk ik elk jaar rond kerst de films Polar Express en Home Alone. Geen eens omdat ik het nog steeds geweldige films vind, maar het is een jaarlijkse traditie geworden om deze films rond kerst te kijken.
Toen ik mijn reis naar Lapland officieel had gemaakt heb ik de hele tijd aan de Polar Express gedacht.. Telkens als ik aan Lapland denk heb ik namelijk het ”magische” gevoel dat deze film ook naar boven kan halen. Oppervlaktes met meters diepe sneeuw, rendieren en een trein die door weer en wind naar het noorden afreist.
We zijn naar Lapland afgereisd per trein. Het is ook mogelijk met het vliegtuig af te reizen, maar daar zijn wij geen voorstander van. Als je het verschil wilt maken op deze wereld kun je het vliegtuig waar mogelijk beter vermijden. Daarnaast ervaar je de reis naar Winter Wonderland veel intenser per trein en zie je veel meer dan dat je binnen een paar uurtjes op het vliegveld aankomt.
Vanaf Apeldoorn naar Lapland
Onze reis begon op de vroege ochtend in Apeldoorn. Het was deze dag koud in Nederland en als ik over de hele reis terugkijk was Apeldoorn de koudste bestemming waar ik was geweest. Dat zou je niet zeggen als je naar Lapland afreist!
We vertrokken vroeg en moesten overstappen op Osnabrück, Hamburg en Kopenhagen. In Kopenhagen pakten we onze laatste trein van deze dag over de Oresund brug. Ik vind dit altijd een interessante ervaring. Binnen een half uur stonden we van Kopenhagen, een stad met 600.000 inwoners, ineens in Malmö, een stad met 320.000 inwoners en hebben we het water en de landsgrens tussen Denemarken en Zweden overgestoken.
We kwamen rond 18:00u aan in Malmö en gingen een hamburger eten bij Bronx Burgers. Dit restaurant is een dikke aanrader! Het ziet er gezellig uit, ze spreken er vloeiend Engels (waar niet in Scandinavië) en het eten is hartstikke lekker. Wat ik geweldig vond is dat het restaurant naast al het vlees ook een grote kaart had met veganistische en vegetarische burgers.
We zijn klaar met eten en lopen door naar ons hostel. We verblijven vannacht in het STF Malmö City Hotell & Vandrarhem. Een behoorlijk goed onderhouden hostel waar in overleg een ontbijt voor je geregeld kan worden. Daarnaast zijn er hartstikke veel toiletten, douches en een hele grote keuken tot je beschikking.

Reisdag nummer 2: Malmö verkennen
Reisdag nummer 2 zou ons van Malmö naar Stockholm brengen en van Stockholm pakken we de nachttrein naar Kiruna. Kiruna is de meest noordelijke stad van Zweden.
Onze trein richting Stockholm vertrok pas in het begin van de middag. Goede reden om in de ochtend Malmö te ontdekken. Gisteren kwamen we relatief laat aan, hebben we iets gegeten en sprongen we meteen in ons bed. We hadden weinig tijd om toen door Malmö te wandelen.
Malmö heeft ongeveer evenveel inwoners als Utrecht en is een hele mooie stad. Het is groot, maar oogt heel vriendelijk. Het heeft geen rauwe stadscultuur en het is er hartstikke schoon. Er is relatief weinig verkeer en het staat vol met oude, kleurrijke gebouwen. Wist je dat Malmö vroeger een Deense stad was? Sinds 1658 is de stad in Zweedse handen.
Het regende erg hard, maar het weerhield ons er niet van een rondje door Malmö te lopen. Aan het einde van onze wandeling dronken we een kop koffie bij Folk a Rock. Overal vind je oude muziekplaten en cd’s en terwijl je een kop koffie aan het drinken was kon je genieten van oude muziek.
Ik ben zelf groot liefhebber van oude muziek en muziekplaten en ik kon het niet laten naar de bovenverdieping te lopen en al die platen te zien liggen (aanrader om even naar boven te lopen).
Van Malmö naar Stockholm met de trein
We lieten Malmö achter ons en hebben 4 uur afgereisd naar Stockholm. Helaas konden we hier niet uitstappen, want wat zag de stad er alleen al vanuit de trein mooi uit! Stockholm is een veel grotere stad dan Malmö. Malmö-Stockholm is hetzelfde als Utrecht-Amsterdam. Een verschil van ruim 600.000 inwoners en dat verschil kun je merken.
Op het centraal station van Stockholm hebben we wat gegeten omdat ons een lange treinrit naar Kiruna stond te wachten. Van Stockholm naar Kiruna is een treinrit van pakweg 15 uur. Hiermee kun je zien hoe ontzettend groot Zweden is (Nederland past ongeveer 10x in Zweden).
In de nachttrein naar Zweeds Lapland
Het is 17:30u en we kunnen ons opmaken voor het grote avontuur in de nachttrein. Met zijn allen lopen we naar het perron en wachten we totdat de trein om 18:00u arriveert. Toen ik de trein aan kwam rijden overtrof het mijn verwachtingen. Het is zo’n typische, grote trein die ik voor die tijd helemaal voor mij zag.
We stappen de trein in, zoeken naar onze nachtcoupé, proppen de spullen onder ons bed en we maken ons op voor een onvergetelijk avontuur. De nachtcoupé is klein, maar geeft je geen claustrofobisch gevoel. Terwijl de trein vertrokken is praten we met elkaar en hebben we plezier. Het is nu al een onvergetelijke tijd en dan zijn we nog geen eens op de bestemming aangekomen.
Het duurt maar even en we zien het landschap witter worden. Zoals gezegd: Zweden is groot. Stockholm ligt redelijk ten zuiden van Zweden, maar al wel dusdanig hoog dat er iets boven Stockholm -sneeuw ligt.

Activiteiten voor in de nachttrein
We besluiten een spelletje te spelen en proberen in een volgepropte coupé Weerwolven te spelen. Ik houd eerlijk gezegd helemaal niet van spelletjes, maar dit spelletje vond ik leuk om te doen. Het was überhaupt de eerste keer dat ik het heb gespeeld en ik was meteen de grote winnaar (iets met winnaarsgeluk?).
Het spelletje is ten einde en we besluiten een biertje te drinken in de bistro van de trein. Ik merk dat ik volledig in mijn element ben. Ik vind dit oprecht prachtig om te doen. Ik heb kennis gemaakt met allemaal nieuwe reisgenoten die binnen no-time grote vrienden zijn geworden. Ik reis door een wit landschap in een land dat mij altijd al heeft gefascineerd. Dit zijn de momenten dat ik oprecht het gevoel heb dat ik mijn leven leef!
In de bistro drinken we Mariestadt. Dit is Duits bier dat je veel in Zweden kunt drinken. Ons eerste biertje werd al snel een tweede totdat we gezelschap kregen van onze gezellige Duitse vrienden die in een nachtcoupé naast ons slapen. We praten met elkaar en hebben het over de cultuurverschillen tussen Duitsland en Nederland.
Kort daarna mengen er ook Zwitserse medereizigers in ons gesprek en zo komen verschillende culturen bij elkaar. Ik vind het leuk om met buitenlandse mensen te spreken. Elk land heeft zijn eigen cultuur en vanuit deze cultuur hebben mensen hun visie op het leven gebaseerd. Dat vind ik interessant om te horen!
We stellen het slapen nog heel even uit
Het is ongeveer 23:00u en we hebben er al 5 uurtjes opzitten. Normaal gesproken zou je nu van Groningen in Maastricht zijn, maar deze trein moet nog 9 uur rijden voordat hij in het noorden van Zweden aankomt. Langzaamaan is het tijd om te gaan slapen. Slapen in een nachtcoupé is niet per definitie comfortabel, dus alle rust die je kunt pakken is mooi meegenomen.
Toch stellen we het slapen nog even uit, omdat ik gezellig met mijn reisgenoten aan het praten ben in het halletje van de coupé. We lachen en hebben wederom plezier met elkaar. We praten over de reizen die we hebben gemaakt en het werk wat we doen en kijken ondertussen naar buiten. Dit moment ga ik nooit vergeten.
We reizen letterlijk door een wit bepakte middle of nowhere van Zweden en passeren af en toe kenmerkende, rode Zweedse huizen. Uit het niets horen we een idyllisch geluid van een Zweedse spoorwegovergang en we hoopten stiekem een verdwaalde rendier te spotten.
Slapen in de nachttrein
Het is tijd onze ogen te sluiten en onze rust te pakken. We klimmen en klauteren door onze coupé en zijn opzoek naar onze tandenborstel. Naast onze coupés vind je een paar kleine ruimtes met een toilet en stromend water.
Zoals gezegd zijn onze coupés klein, maar groot genoeg om er met 6 man in te slapen. Aan beide kanten heb je 3 verdiepingen met een matras. Ik sliep gelukkig op het 2e bed, want op het 3e bed komen vraagt nogal wat klim en klauterwerk.
Ik heb geen geweldige nacht gehad. Ik sliep telkens een uurtje om vervolgens een kwartiertje wakker te zijn.
Het matras is vrij hard en de trein blijft in hoog tempo zijn bochten maken om op tijd in Kiruna aan te komen. Ik heb redelijk wat rust kunnen pakken en had helemaal zin op ons vooruitzicht in Lapland.
Wakker worden in de nachttrein
Rond 06:30u vond ik het mooi geweest. Ik lag al ruim een uur in mijn bed te draaien en ik wou de dag graag beginnen. Ik kon in mijn bed nauwelijks het landschap zien en was erg nieuwsgierig waar wij afgelopen nacht naar toe zijn gereden. In een moeilijke, krappe positie probeer ik mijn contactlenzen in te doen en spring ik uit mijn bed.
Ik open de deur van onze nachtcoupé en ik kijk naar buiten en zie een prachtig, besneeuwd landschap. Met een besneeuwd landschap heb ik het niet over een paar centimeter sneeuw dat je vanuit een Nederlandse trein kunt zien. Nee, ik heb het over meters diepe sneeuw en bomen met laaghangende takken door het gewicht van de sneeuw.
Ontbijten in de nachttrein
Ik loop de bistro binnen en zie een aantal van mijn reisgenoten zitten. Ik loop richting de ”bar” en besluit te gaan ontbijten. Het ontbijtassortiment spreekt mij niet aan en ik houd het daarom bij een bakje met yoghurt en een kop koffie. Wederom kon ik genieten van dit moment. Ik zit urenlang in deze trein, heb er in geslapen en zit nu te ontbijten in een compleet ander landschap. Hoe gaaf is dat?
Na mijn eerste bak koffie besluit ik nog een koffie te drinken. We praten met elkaar, kijken naar buiten, zien verschillende ”bergen” met skipistes en komen aan in Gallivare. Dit is voor ons een teken om ons langzaam klaar te gaan maken voor onze aankomst op station Kiruna. Vanaf station Gallivare is het nog ongeveer een uurtje met de trein.
We lopen terug naar onze coupés en frissen ons wat op. We poetsen onze tanden, doen andere kleren aan en stoppen wat gel in onze haren. Het is belangrijk vroeg te beginnen met klaarmaken, omdat je simpelweg meteen uit de trein moet stappen als hij op de plek van bestemming is aangekomen.

Anlände till Kiruna, oftewel: we zijn gearriveerd
We wachten geduldig in onze coupé totdat de trein is gearriveerd. Het is een kwestie van tijd dat het personeel van de trein aankondigt dat we zijn aangekomen in Kiruna. De trein stopt, we springen in onze benen en zoeken een weg naar de uitgang. We stappen uit de trein en daar staan we dan: in Kiruna, in het noorden van Zweden en in het magische Lapland.
Vanaf het moment dat we de trein uitstapten voelden we de koude wind tegen ons gezicht aanwaaien. Dat is even wennen, maar wat is het gaaf om in Kiruna te zijn!
Waarom is reizen in deze nachttrein zo leuk?
Eigenlijk heb ik alles al verwoord in deze blog.
Ik ben erachter gekomen dat ik reizen in een nachttrein een unieke manier van reizen vind. Ik had ook met het vliegtuig naar Kiruna kunnen vliegen, maar dan verwaarloos ik mijn mening dat we minder kunnen vliegen op deze wereld en ik mis simpelweg de prachtige omgeving die ik tijdens de treinreizen vanaf Apeldoorn wel heb gezien.
Ik heb een zwak voor de Scandinavische landen. Ik vind het heerlijk dat deze landen in oppervlakte ontzettend groot zijn. Hierdoor kun je echt tot rust komen en kan de natuur volledig zijn gang gaan. Mensen leven hier hun leven en zijn vriendelijk, goed ontwikkeld en lijken trots te zijn op het leven dat ze hebben geleefd tot nu toe.
Mijn interesse voor deze landen maken het reizen in een nachttrein natuurlijk extra leuk. Maar echt waar: als je naar Zweeds Lapland gaat, reis dan met de nachttrein vanaf Stockholm naar Kiruna.
Andere blogs lezen?
We hebben veel meer blogs geschreven over Zweden: