Reis ver, drink wijn, denk na
Lach hard, duik diep
Kom terug

Autorijden op Curaçao: dit is belangrijk om te weten

Auto rijden op Curaçao: de aandachtspunten
DEEL

Rechts inhalen, kapotte lantaarnpalen, onverwachte drempels, gaten in het asfalt: auto rijden op Curaçao kan een groot avontuur zijn.

In deze blog deel ik een aantal aandachtspunten voor tijdens het auto rijden of scooter rijden op Curaçao. Je moet namelijk letten op:

  • De wegen
  • Het klimaat
  • Het rijgedrag
  • En de voorrangsregels

Die zijn allemaal net iets anders dan in Nederland.

De wegen op Curaçao

De wegen op Curaçao zijn slechtere wegen dan in Nederland.

Het wegdek

Er zitten veel gaten in het asfalt waar je met de auto of de scooter niet in terecht wilt komen.

De drempels

Bepaalde drempels kun je beter met lage snelheden overbruggen. De ene drempel is hoger dan de andere en sommige drempels zijn iets té hoog.

De zijkanten

Op Curaçao moet je soms voorkomen dat je in de berm terechtkomt vanwege de slecht afgewerkte zijkanten.

De binnenwijken

Sommige wegen in de binnenwijken zijn met 1 laag geasfalteerd. Hierdoor kunnen de wegen erg hobbelig zijn.

Slecht zicht

Niet alle wegen hebben strepen op de weg en sommige lantaarnpalen zijn kapot. Dit kan het zicht tijdens het autorijden of op de scooter flink beperken!

De wegen op Curaçao

> Soms kan het wegdek ineens veranderen in een zandweg, omdat ze onaangekondigd met de weg bezig zijn.

Het klimaat op Curaçao

Ook het klimaat kan een rol spelen tijdens het rijden op Curaçao. In de meeste gevallen schijnt de zon, maar soms kan het stevig waaien of regenen.

Hevige regenval

Er zitten veel gaten in de wegen op Curaçao en bij een stevige regenbui worden de gaten gevuld met regenwater. Tijdens het rijden moet je goed oppassen dat je niet in de grote gaten terecht komt.

Spekglad

Auto’s op Curaçao zijn oude auto’s. Hierdoor willen de auto’s weleens het één en ander lekken. Daarnaast kan het rubber van de autobanden erg verslijten en in deze combinatie kunnen natte wegen spekglad zijn.

Vooral op de scooter mag dit niet onderschat worden.

Wind

Sommige stormen op Curaçao hangen tegen een zware orkaan aan. Soms moet je je afvragen of het verstandig is de weg op te gaan tijdens deze omstandigheden.

Lees ook:
Het klimaat op Curaçao: alles wat je moet weten

Rijgedrag op Curaçao

Op een slecht wegdek of hevige regenval is redelijk te anticiperen. Je kunt langzamer gaan rijden of vooraf bepalen dat je de weg niet opgaat. Het is lastiger anticiperen op het rijgedrag op Curaçao. Veel dingen die voor ons in Nederland normaal zijn hebben op Curaçao een totaal andere betekenis.

Rechts inhalen

Sta niet raar te kijken als je rechts wordt ingehaald. Of sterker nog: rijd je op de linkerrijbaan achter een auto die je wilt inhalen? Gewoon doen!

Rechts inhalen is de normaalste zaak op Curaçao en daar ga je geen boete voor krijgen!

Toeteren betekent niet zoveel

In Nederland is toeteren vaak een waarschuwingssignaal. Op Curaçao hoor je met regelmaat een toeter, maar vaak zonder belangrijke reden. In de meeste gevallen word je met een toeter bedankt omdat je bijvoorbeeld iemand voorrang hebt gegeven.

Inhaalmanoeuvres

Op praktisch alle wegen worden creatieve inhaalmanoeuvres gemaakt. De ene keer is het de bestuurder achter jou, de andere keer zijn het tegenliggers die aan het inhalen zijn. Houd er tijdens het rijden rekening mee dat deze situaties zich voor kunnen doen.

Aandachtspunten als je gaat autorijden op Curaçao

> Het was elke keer een feest om op deze weg richting Westpunt te mogen rijden.

Voorrangsregels op Curaçao

Onder het rijgedrag vallen ook de voorrangssituaties. Handig om te weten!

Geef voorrang

Sommige wegen zijn erg druk en dat betekent dat je lang moet wachten om over te steken. Het wordt vaak gewaardeerd als je deze situaties onderschept en bestuurders voorrang geeft zodat ze niet zolang hoeven te wachten. Vaak word je door toeteren of knipperende lichten hiervoor bedankt.

Soms krijg je voorrang

Dat betekent ook dat jij de persoon bent die voorrang kan krijgen. Als andere mensen je voorrang willen geven, dan geven ze ook dit vaak aan door te toeteren of met hun lichten te knipperen. Het wordt gewaardeerd als je deze mensen daarvoor een teken van dank geeft.

Rechts heeft geen voorrang

In Nederland misschien wel de belangrijkste regel in het verkeer: rechts voorrang geven. Op Curaçao moet je dat niet doen en krijg je ook geen voorrang als je van rechts komt.

Enkel op plekken met haaientanden moet je blijven wachten en verder is het op Curaçao een kwestie van geven en nemen (en dat werkt behoorlijk veilig).

Overige aandachtspunten

En verder zijn er nog een aantal aandachtspunten die handig zijn om te weten.

Groot licht

In Nederland luidt de ongeschreven regel: rijd je met groot licht aan, dan waarschuwt de tegenligger door te knipperen dat je het grote licht moet dimmen.

Op Curaçao zijn ze niet bekend met deze ongeschreven regels.

Pas goed op, want de ramen van de auto kunnen erg vies zijn vanwege zand en zeewater. Daarnaast zijn de lantaarnpalen vaak kapot en zijn er lang niet altijd strepen op de weg. In combinatie met het grote licht van jouw tegenligger kan dit alles erg verblindend werken.

Snelheid

Iedereen op Curaçao heeft een andere snelheid. Op wegen waar je 60 km/u mag rijden kom je auto’s tegen die 100 km/u rijden, maar ook auto’s die 40 km/u rijden. Handig om rekening mee te houden!

Belangrijk: check altijd de actualiteit

Deze blog is geschreven in december 2017. De informatie die ik in deze blog heb verwerkt is gebaseerd op de situatie in 2017. Er bestaat een kans dat de informatie in deze blog niet meer gelijk staat aan de huidige gang van zaken op Curaçao.

Andere blogs lezen?

We hebben veel meer blogs geschreven over Curaçao:

#YELR
Jelrik Stevens
Jelrik Stevens
Na twee periodes in het buitenland te hebben gewerkt en gewoond en een paar mooie reizen te hebben gemaakt wil ik mensen graag inspireren hetzelfde te doen. Iedereen zou eens moeten reizen naar een onbekend land om prachtige levenservaringen op te doen.
Jelrik Stevens
Jelrik Stevens
Na twee periodes in het buitenland te hebben gewerkt en gewoond en een paar mooie reizen te hebben gemaakt wil ik mensen graag inspireren hetzelfde te doen. Iedereen zou eens moeten reizen naar een onbekend land om prachtige levenservaringen op te doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

3 + twaalf =