Rechts inhalen, kapotte lantaarnpalen, onverwachte drempels, gaten in het asfalt: auto rijden op Curaçao kan een groot avontuur zijn.
In dit blog deel ik enkele aandachtspunten voor tijdens het auto- of scooter rijden op Curaçao. Je moet namelijk letten op:
- De wegen.
- Het klimaat.
- Het rijgedrag.
- En de voorrangsregels.
Die zijn allemaal net iets anders dan in Nederland.
De wegen op Curaçao
De wegen op Curaçao zijn slechtere wegen dan in Nederland.
Het wegdek
Er zitten vaak gaten in het asfalt waar je met de auto of de scooter niet in terecht wilt komen.
De drempels
Bepaalde drempels kun je beter met lage snelheden passeren. De ene drempel is hoger dan de andere en sommige drempels zijn iets te hoog.
De zijkanten
Op Curaçao moet je soms voorkomen dat je in de berm terechtkomt vanwege de slecht afgewerkte zijkanten.
De binnenwijken
Sommige wegen in de binnenwijken zijn met 1 laag geasfalteerd. Hierdoor kunnen de wegen erg hobbelig zijn.
Slecht zicht
Niet alle wegen hebben strepen op de weg en sommige lantaarnpalen zijn kapot. Dit kan het zicht in de auto of op de scooter flink beperken!
Het klimaat op Curaçao
Ook het klimaat kan een rol spelen tijdens het rijden op Curaçao. In de meeste gevallen schijnt de zon, maar soms kan het stevig waaien of regenen.
Hevige regenval
Er zitten veel gaten in de wegen op Curaçao en bij een stevige regenbui worden de gaten gevuld met regenwater. Tijdens het rijden moet je goed oppassen dat je niet in de grote gaten terecht komt.
Spekglad
Auto’s op Curaçao zijn oude auto’s. Hierdoor willen de auto’s weleens het één en ander lekken. Daarnaast kan het rubber van de autobanden erg verslijten en in deze combinatie kunnen natte wegen spekglad worden.
Vooral op de scooter mag dit niet onderschat worden.
Wind
Het klimaat op Curaçao is niet het klimaat dat we in Nederland kennen. Zo kunnen sommige stormen op Curaçao op orkanen lijken. Soms moet je je afvragen of het verstandig is de weg op te gaan tijdens deze omstandigheden.
Rijgedrag op Curaçao
Op een slecht wegdek of hevige regenval is redelijk te anticiperen. Je kunt langzamer gaan rijden of vooraf bepalen dat je de weg niet opgaat. Het is lastiger anticiperen op het rijgedrag op Curaçao. Veel dingen die voor ons in Nederland normaal zijn hebben op Curaçao een totaal andere betekenis.
Rechts inhalen
Sta niet raar te kijken als je rechts wordt ingehaald. Of sterker nog: rijd je op de linkerrijbaan achter een auto die je wilt inhalen? Gewoon doen!
Rechts inhalen is de normaalste zaak op Curaçao en daar ga je geen boete voor krijgen!
Toeteren betekent niet zoveel
In Nederland is toeteren vaak een waarschuwingssignaal. Op Curaçao hoor je met regelmaat een toeter, maar vaak zonder belangrijke reden. In de meeste gevallen word je met een toeter bedankt omdat je iemand bijvoorbeeld voorrang hebt gegeven.
Inhaalmanoeuvres
Op praktisch alle wegen worden creatieve inhaalmanoeuvres uitgevoerd. De ene keer is het de bestuurder achter je, de andere keer zijn het tegenliggers die aan het inhalen zijn. Houd er tijdens het rijden rekening mee dat deze situaties zich voor kunnen doen.
Voorrangsregels op Curaçao
Onder het rijgedrag vallen ook de voorrangssituaties.
Geef voorrang
Sommige wegen zijn erg druk en dat betekent dat je lang moet wachten om over te steken. Het wordt vaak gewaardeerd als je deze situaties onderschept en bestuurders voorrang geeft zodat ze niet zolang hoeven te wachten. Vaak word je door toeteren of knipperende lichten hiervoor bedankt.
Soms krijg je voorrang
Dat betekent ook dat jij de persoon bent die voorrang kan krijgen. Als andere mensen je voorrang willen geven, dan geven ze ook dit vaak aan door te toeteren of met hun lichten te knipperen. Het wordt gewaardeerd als je deze mensen daarvoor een teken van dank geeft.
Rechts heeft geen voorrang
In Nederland misschien wel de belangrijkste regel in het verkeer: rechts voorrang geven. Op Curaçao moet je dat niet doen en krijg je ook geen voorrang als je van rechts komt.
Alleen op plekken met haaientanden moet je blijven wachten en verder is het op Curaçao een kwestie van geven en nemen (en dat werkt behoorlijk veilig).
Overige aandachtspunten
En verder zijn er nog een aantal aandachtspunten die handig zijn om te weten.
Groot licht
In Nederland luidt de ongeschreven regel: rijd je met groot licht aan, dan waarschuwt de tegenligger door te knipperen dat je het grote licht moet dimmen.
Op Curaçao zijn ze niet bekend met deze ongeschreven regels.
Pas goed op, want de ramen van de auto kunnen vies zijn vanwege zand en zeewater. Daarnaast zijn de lantaarnpalen vaak kapot en zijn er lang niet altijd strepen op de weg. In combinatie met het grote licht van je tegenligger kan dit allemaal erg verblindend werken.
Snelheid
Iedereen op Curaçao heeft een andere snelheid. Op wegen waar je 60 km/u mag rijden kom je auto’s tegen die 100 km/u rijden, maar ook auto’s die 40 km/u rijden. Dit is handig om rekening mee te houden!
Parkeren
Onderzoek bij het parkeren van de auto goed of het betaald parkeren is ja of nee. Het is mogelijk om in Willemstad gratis te parkeren, maar er zijn ook parkeerplaatsen in Willemstad en op het eiland waar betaald moet worden.
Als je niet betaald op Curaçao waar wel betaald moet worden, dan loop je het risico om een wielklem op de auto te krijgen. Maar maak je niet ongerust: de parkeertarieven op Curaçao zijn erg laag.
Mijn kijk op autorijden op Curaçao
Conclusie? Autorijden op Curaçao is niet te vergelijken met autorijden in Nederland en het is belangrijk om (net als overal op de wereld) goed op te letten als je gaat autorijden. Let vooral goed op onverwachte situaties en manoeuvres van andere auto’s en scooters.
Belangrijk: check altijd de actualiteit
Dit blog is geschreven in december 2017. De informatie die ik in dit blog heb verwerkt is gebaseerd op de situatie in 2017. Er bestaat een kans dat de informatie in dit blog niet meer gelijk staat aan de huidige gang van zaken op Curaçao.