arrow_drop_up arrow_drop_down
Trailrunning door de bergen: een prachtige manier van sporten

Trailrunning door de bergen: een prachtige manier van sporten

Ik heb een jaar lang in de Franse alpen gewerkt. Ik werkte in een Nederlands hotel en woonde in de buurt van de Alpe d' Huez. Mijn periode begon in hartje zomer en eindigde ook in hartje zomer. Ik ben gedurende mijn periode in de bergen in aanraking gekomen met trailrunning. Trailrunning kun je natuurlijk ook in Nederland doen, maar in de bergen vind ik het persoonlijk een stukje leuker.

Van jongs af aan ben ik liefhebber van hardlopen. Ik vind het heerlijk om mijn hardloopschoenen aan te trekken en een paar kilometer in een lekker ritme te rennen. De ene keer vloek ik alles bij elkaar en vraag ik mijzelf af waarom ik dit zo leuk vind, terwijl ik de andere keer met gemak een aantal kilometers kan afleggen.

Zoals gezegd heb ik in de omgeving van de Alpe d' Huez gewoond en gewerkt. Maar de Alpe d' Huez is slechts 1 bergpas van de vele bergpassen die er zijn. Zo woonde ik ook aan de voet van de Col de Croix de Fer, Col du Lautaret, Col du Galibier, Col du Glandon en vele andere beroemde bergen! Kortom: voor trailrunning kun je je volledig uitleven in deze omgeving.

Mijn eerste ervaring met trailrunning

Ik heb wel door de bergen gewandeld, maar door de bergen rennen was een nieuwe tak van sport. Ik rende mijn hele leven door het vlakke Nederland en was het ritme van de bergen niet gewend. Eenmaal in Frankrijk veranderde dit snel. Ik werd door mijn collega uitgenodigd mee te gaan rennen en ik stemde hier meteen op in.

Ik ben goed in hardlopen, omdat ik het simpelweg al veel jaren doe. Ik heb een goede basisconditie en weet mijn energie ondertussen goed te verdelen. Toen ik werd uitgenodigd door mijn collega dacht ik: ”Oh, prima joh! Doen we eventjes”. Maar toen we eenmaal waren begonnen en de eerste hoogtemeters aan het maken waren kwam ik daar snel op terug.

Trailrunning is in feite hetzelfde als hardlopen over asfalt. Het grote (prettige) verschil vind ik persoonlijk de zachte ondergrond en het feit dat je midden in de natuur aan het rennen bent. Trailrunning door Nederland is echter een gigantisch verschil met trailrunning door de bergen. Ik heb het in deze blog ook specifiek over trailrunning in de bergen waarbij veel hoogtemeters worden gemaakt.

Mijn eerste keer trailrunnen viel mij ontzettend tegen, omdat het een heel andere ritme en conditie vereist dan trailrunning/hardlopen in Nederland. Ik ging rennen zoals ik het in Nederland doe en het kost ontzettend veel energie als je deze ritme van rennen in de bergen gaat gebruiken. 🙂

Trailrunning door de bergen

Mijn tweede ervaring met trailrunning

Mijn grote, vriendelijke collega kon er de eerste keer vermakelijk om lachen en ik na die tijd gelukkig ook. De eerste keer gaat voor iedereen een zware zijn, omdat je een gevoel moet krijgen met de techniek van het rennen. De tweede keer ging ik op mijn eigen dezelfde route afleggen en merkte ik dat het een stuk makkelijker ging.

Ik kon mij voorbereiden op de krachten die ik moest gebruiken bij het stijgen over smalle bergpaden en hoe ik mij mee kan laten veren met de zwaartekracht zodra ik ga dalen.

Een tweede keer werd een derde keer en binnen no-time ben ik verknocht geraakt aan hardlopen door de bergen. Neem het alsjeblieft van mij aan: hardlopen over vlakke gebieden is niet te vergelijken met hardlopen door de bergen. Of het één leuker is dan het andere hangt puur af van jouw manier van rennen en jouw persoonlijke voorkeur.

Hardlopen heeft onder veel mensen een negatieve lading. Ik snap dat mensen hardlopen niet tot hun favoriete bezigheid zien, maar ik denk ook dat mensen nog heel veel van hardlopen kunnen leren en het daardoor kunnen waarderen. Vergeet echter niet dat hardlopen in de bergen een hele andere ervaring is dan hardlopen door Nederland.

Hardlopen in Nederland en door de bergen: het verschil

Kleine, smalle bergpaden en veel hoogtemeters waarbij in elke bocht het uitzicht verandert: trailrunning door de bergen is een soort meditatie waarbij je letterlijk kunt aarden met de natuur om jou heen. Terwijl je door de frisse berglucht aan het rennen bent hoor je de vogels om je heen en ben je genoodzaakt bewust de focus op jouw ademhaling te leggen.

Jouw ademhaling is überhaupt ontzettend belangrijk bij het hardlopen, maar in de bergen is het van cruciaal belang. Als je hoogtemeters maakt is het zaak om in een ritme te komen. Hardlopen door de bergen lijkt ontzettend zwaar, maar je gaat ervaren dat hoogtemeters maken in hetzelfde ritme goed te doen is.

Ik vond het persoonlijk veel makkelijk om in de bergen mijn kilometers af te leggen. Binnen no-time kon ik 14 kilometer wegrennen zonder dat ik dit door had. Rennen door de bergen wordt gecombineerd met prachtige uitzichten, rust en het innerlijke proces dat je met jezelf bent begonnen. Hierdoor heb je weinig tijd om na te denken over de kilometers die je moet maken en de zware benen die vandaag niet meewerken.

Dit alles is voor mij het grote verschil met rennen in Nederland. Dat maakt niet dat ik rennen in Nederland niet leuk vind, maar ik heb wel mijn voorkeur. Rennen in Nederland vind ik ook uitdagend en leuk en het geeft mij veel voldoening. In Nederland vraagt het een heel ander ritme van rennen en moet je vaak de gedachten uitzettend en gewoon beginnen met kilometers maken.

Ook in Nederland vind ik het heerlijk om hard te lopen!

Is trailrunning moeilijk?

Laat ik vooropstellen dat ik bekend ben met trailrunning en daardoor makkelijker praten heb. Nee, ik vind trailrunning een grote uitdaging, maar niet zozeer moeilijk. Sterker nog: ik vind het soms moeilijker om om vlakke ondergronden te lopen dan dat ik een paar kilometer omhoog moet rennen en dat heeft allemaal te maken met het ritme waarin je komt te rennen.

Ja, trailrunning is pittig. Helemaal in het begin kun je met trailrunning goed afzien en op dagen dat de benen niet meewerken is trailrunning soms erg vermoeiend. Maar door regelmatig te trainen worden de benen sterker, wordt jouw conditie anders gevormd, leer je goed adem te halen en ken je de ritmes die je moet hanteren als je 13% gaat stijgen.

Daarnaast moet je in het begin even wennen aan alle losse steentjes, takken en boomstammen die over de paden heen liggen. Je moet aanvoelen hoe je de scherpe, korte bochten kunt nemen zonder het ritme te verliezen en weten hoe groot de stappen moeten zijn die je gaat maken. Maar ook je coördinatie over dit soort zaken heb je binnen korte tijd onder de knie!

Houd je van hardlopen? Dan kan ik het absoluut aanraden!

Trailrunning is veel meer dan alleen maar een stukje rennen. Zoals gezegd worden de paden afgewisseld met stijgingen, dalingen en vlakke gedeeltes. Je rent midden in de natuur, komt idyllische dorpen tegen, je ziet de mooiste watervallen en kunt genieten van het constant veranderende uitzicht. Je rent over bruggen, wegen, rotsblokken en kunt je fascineren over de imponerende bergen.

Op persoonlijk vlak kun je veel van trailrunning leren, omdat je voor nieuwe, mentale uitdagingen komt te staan. Het vraagt discipline om de schoenen aan te trekken en de uitdaging aan te gaan. Je wordt je veel bewuster van de ademhaling en kunt het zien als een vorm van meditatie bij elke stap die meegaat in het ritme van het leven en de aarde waar we op leven.

Ik heb door trailrunning geleerd op het tempo te willen rennen dat mijn lichaam kan waarderen. In Nederland ging ik geobsedeerd het lichaam te forceren een goede tijd neer te zetten, maar bij trailrunning is dit niet belangrijk. Ren, haal adem, stop, geniet van het uitzicht, wandel en ren weer verder.

Koop een trailrunning tas zodat je altijd water bij je hebt en neem een stukje fruit mee zodat je het onderweg kunt eten. Ga niet bezeten rennen om het rennen en om het gevoel te hebben dat je ”moet” sporten. Je moet helemaal niks en het is echt een verkeerde intentie van trailrunning. Op deze manier ga je niet van het rennen genieten en is het lastig de discipline te behouden.

Tip voor tijdens het rennen

Of je nu aan trailrunning in Nederland of aan trailrunning in de bergen doet: het is belangrijk om goed gehydrateerd te blijven. Dat is natuurlijk geen hogere wiskunde, maar dat wordt wel vaak vergeten. Goed blijven drinken verhoogd het uithoudingsvermogen.

Er zijn speciale tasjes die je kunt dragen tijdens het rennen. Een dikke aanrader!

NATHAN TRAIL MIX PLUS2 BLACK OSFM

Andere blogs lezen?

Ik schrijf heel veel blogs. Misschien vind je het leuk om deze te lezen?

Yelr: het grootste reisplatform van Nederland

Wat leuk dat je op de website van Yelr bent gekomen. Yelr is een platform dat zich richt op het reizen en dat wil combineren met bewustwording over de aarde. Ik denk dat de wereld schreeuwt om de verbinding tussen de mensen, dieren en de natuur. Meer dan ooit tevoren moeten we ons afvragen hoe we de wereld willen achterlaten voor nieuwe generaties.

Hoe creëer je meer bewustwording? Ik denk allereerst dat je de zoektocht naar jezelf terug moet vinden. Normen en waarden spelen een belangrijke rol, een kritische kijk op jouw gedrag vind ik ook belangrijk en jouw mentale belevingswereld moet in overeenstemming staan met het hart. Je moet de signalen van jouw intuïtie leren herkennen. Als je innerlijke rust kunt ervaren, dan ben je in staat om de wereld te verbeteren en het intenser te beleven.

Deze verrijkende ontdekkingstocht kun je ondersteunen door te reizen, omdat reizen in aanraking komt met de elementen van het leven. Je moet beleven, voelen, zien, proeven, confronteren en ervaren tijdens een reis. Je vergroot de referentiekader en je vergroot de kennis over jezelf. Dat is de missie van Yelr. Hier kun je geïnspireerd raken om te gaan reizen en een steentje bij te dragen aan deze mooie aardkloot.

Over de schrijver
Ik vind reizen hartstikke leuk, maar vind het tegelijkertijd super belangrijk om bewust en respectvol met mijzelf en de aarde om te gaan. Dat wil ik heel erg graag met de wereld delen. En verder? Ik vind het leuk om te hardlopen, droom graag weg op Google Maps en vind een speciaal biertje op zijn tijd erg lekker! :)
Reactie plaatsen

Ook een reisblog schrijven op Yelr?