arrow_drop_up arrow_drop_down

4 handige tips tegen een winterdip

Het is eind november. Het is koud, het regent en het wordt erg vroeg donker. Er is in een week tijd geen zonnestraal tegen onze huid gekomen en het liefst blijven we de hele dag in ons bed liggen.

We hebben hier de term winterdip voor bedacht. Wanneer we in een winterdip terecht komen voelen we ons vaak ellendig, vermoeid en hebben we soms te maken met een klein randje van depressieve gevoelens. En omdat iedereen deze winterdip heeft, houden we elkaar lekker in stand.

Tegenwoordig probeer ik mij elk jaar af te schudden voor deze dip. Ik wil mijn verantwoordelijkheden nemen voor hoe ik mij voel en wil mij niet laten slachtofferen in de winterdepressie.

Óók als ik niet helemaal lekker in mijn vel zit.

Snel een antwoord op jouw vraag?
[[showindex]]

Geloof ik in een winterdip?

Ik geloof dat je een andere gemoedstoestand kunt krijgen zodra het buiten koud, nat en donker wordt, maar ik geloof niet in de manier hoe wij er in Nederland mee omgaan.

Soms zie ik het begrip namelijk als een excuus. Als iemand zich niet goed voelt, dan plakt hij of zij er het begrip winterdepressie tegenaan. Maar vaak zijn we ons geen eens bewust waarom zoiets ontstaat en zoeken we er ook geen oplossing voor.

De meest logische reden van een winterdepressie is het gebrek aan zonlicht. Bij inname van zonlicht komen er allemaal stoffen vrij die ons energie geven en levenslustig maken. En in de winter hebben we, inderdaad, weinig zon. Daardoor krijgen we te maken met ietwat negatieve gevoelens.

De winterdip als natuurlijk verschijnsel

We maken de fout te geloven dat de winterdepressie iets is wat ons als individu overkomt. Maar we vergeten dat het eigenlijk een natuurlijk verschijnsel is.

Dieren houden ook hun winterslaap of trekken juist naar de warme plaatsen toe op deze wereld. Daarnaast overbruggen wij als mens al duizenden jaren lang deze koude wintermaanden en zijn we er nog nooit door gestorven.

Huh?

Ja! Echt wel dat wij een barre, koude winter overleven hoor! Maar ik denk alleen dat we er slecht mee omgaan.

Want daar waar de dieren een paar stappen achteruit zetten. Daar gaan wij, zo ambitieus als de mens is, op hetzelfde tempo door. Dus we blijven in precies dezelfde patroon, het hele jaar door. Of het nu zomer is of winter.

We passen onze manier van leven niet aan.

Oorzaken van een winterdip

Neem je verantwoordelijkheid

Ooit naar de kroeg gegaan terwijl je knallende koppijn had? Of verder wezen voetballen terwijl je been gebroken was? Of wezen winkelen terwijl je kotsmisselijk op bed lag?

Oké, er zullen lezers zijn die dit hebben gedaan. Maar logisch is het niet. Want als jij gaat voetballen met een gebroken been dan zul je er de consequenties van ervaren. En een kroeg met harde muziek zal jouw knallende koppijn zeker niet verbeteren!

Dus wat ga je dan doen? Juist, met krukken naar de wedstrijd kijken of op de zaterdagavond Netflixen en vroeg naar bed verkassen. Het enige wat je dan kan doen is accepteren dat je een stap achteruit moet zetten. Een stap achteruit zetten en je lichaam minder belasten zodat het de tijd heeft te revalideren.

Bij een winterdepressie geldt dit ook.

Laat mij het even uitleggen..

We blijven in elk seizoen van het jaar in vol tempo doorgaan. Een vol tempo zoals wij dat in Nederland maar al te goed kennen. Dat is een mentaliteit dat valt te prijzen, maar soms is het goed om gas terug te geven en te accepteren dat het wat minder gaat. Dat het gewoon even niet lukt.

Dat is een moeilijk gegeven, omdat we altijd ambitieus en productief willen zijn. Het gevaar is dat, als jij je wat minder voelt, je hoogstwaarschijnlijk ook minder productief zult zijn. En dat kan maken dat je ook erg kritisch bent op jezelf. En zo kom je continue in een vicieuze cirkel terecht.

We blijven doorgaan met leven op een hoog tempo en we verwachten dat alles vlekkeloos verloopt, maar we vergeten dat er dagen tussen kunnen zitten dat het even niet wil. En die dagen moet je leren accepteren!

Wat te doen bij een winterdip?

1 | Verlaag je verwachtingspatroon

Op dagen dat het koud, donker en nat is, en waarbij jouw omgeving lekker chagrijnig is, is het soms goed om je verwachtingspatroon te verlagen. En daarmee bedoel ik dat het ook goed is als je een dagje niet zo productief bent geweest. Dat je de dag even laat voor wat het is en je vertrouwd op de dagen die daarna komen.

Er is niks mis met een dagje op de bank hangen, bewust koffie drinken, 3 uur lang YouTube afstruinen of om gewoon niks te doen en te kijken wat de dag je brengt.

2 | Neem jezelf niet zo serieus

Terwijl onze geest door de kille dagen soms wat negatiever wordt verwachten we van onszelf nog steeds erg veel! En dat maakt dat we kritisch worden.

Omdat we negatief zijn vinden we dat we niet negatief mogen zijn. Omdat ons lichaam wat minder goed aanvoelt verwijten we het onszelf dat we te slecht eten en te weinig sporten. En omdat we niet zo productief en/of effectief werken verwijten we het onszelf dat we zo weinig voor onze werk of studie doen.

En zo gaat het maar door. Hierdoor belanden we continue in heel veel zelfkritiek en zijn er dagen dat we heel erg met onszelf lopen te worstelen, omdat we ons zelf helemaal de grond in trappen.

Mijn advies: neem jezelf niet zo serieus. Jouw gedachten spreken niet per definitie de waarheid. Soms is het goed je schouders op te halen en een keer om jezelf te lachen.

3 | Omarm de koude, kille, donkere dagen

Het betekent niet, omdat de maatschappij dat verteld, dat jij vindt dat de koude, depressieve wintermaanden ook echt depressief zijn. Ik denk dat het ook iets is wat we onszelf aan hebben laten praten.

Je kunt je ook bewuster maken van alle positieve en fijne kanten van deze periodes.

  • De koude, kille en donkere dagen hebben wel kerst, sinterklaas en oud en nieuw in het pakket. En dat is altijd gezellig. 🙂
  • Soms is het goed om buiten te zijn, even diep adem te halen en bewust te zijn van de schone lucht die je op dat moment inademt;
  • Je kunt van alles ook een positieve mindset creëren. Dus in plaats van je baalt dat het buiten je bed zo koud is kun je ook bewust worden dat het een gegeven is dat de koude lucht tegen je lichaam aanwaait.

Daarnaast kun je momenten in de donkere dagen ook beschouwen als een ”vakantie”. Dat je het omarmt dat je bij je naaste omgeving bent en even een dag niet bezig bent met je werk, studie of jezelf. Waarom niet iets vaker een warme café of lunchroom opzoeken en te lunchen of een biertje te drinken met je vriend, vriendin, zus, broer, vader, moeder, et cetera?

Met de verantwoordelijkheid nemen probeer ik ook te zeggen dat jij de controle hebt over hoe jij je voelt. Jij maakt de keuze om in een slachtofferrol te gaan en alles negatief te benaderen of om alles positief te benaderen en het te omarmen.

De winter is gezellig

4 | Blijf bij de basis

Dit vind ik de allerbelangrijkste punt om aan te duiden: blijf bij de basis. En met de basis bedoel ik dat je structureel goed voor jezelf zorgt, hoe moeilijk dit soms ook kan zijn.

Wanneer we in onze zogenaamde winterdip terecht komen krijgen we vaak depressieve gevoelens. Het gevaar van depressieve gevoelens is dat het verbanden heeft met een ongezonde levensstijl. En een ongezonde levensstijl maakt dat we ons nog slechter gaan voelen.

Met een ongezonde levensstijl bedoel ik onder anderen slecht voedsel. Veel bewerkt en ongezond voedsel zijn gemaakt om jou op korte termijn een goed gevoel te geven, maar hebben consequenties op een langer termijn. Het is eten zonder bruikbare voedingsstoffen wat maakt dat je vermoeider wordt, minder stabiel bent en je mentaal en fysiek minder gezond voelt.

Door jouw basis structureel op orde te houden haal je er het maximale uit. En dat maakt dat je veel gemakkelijker door de dagen komt. Als ik denk aan de basis dan komt het volgende in mij op:

  • Eet voldoende groente en fruit. Doordat de zon het even laat afweten krijg je bepaalde vitamines niet in je lichaam. Met het eten van groente en fruit verhoog je in ieder geval elke dag jouw vitaminegehalte.
  • Drink voldoende water op een dag. Want we merken het vaak niet, maar in de winter verlies je ook erg veel vocht!
  • Zorg ervoor dat je voldoende daglicht ziet. Als je wakker wordt open je meteen je gordijnen en probeer je zoveel mogelijk daglicht binnen te krijgen.
  • Ook belangrijk: hoe koud, nat of donker het ook mag zijn, maar blijf voldoende bewegen in de buitenlucht. Continue stil zitten in de binnenlucht werkt zeker niet bevorderlijk voor jouw gemoedstoestand.
  • Slaap in een bepaald ritme. Het is verleidelijk om in je warme bed te blijven liggen, maar het is beter gestructureerd te slapen en wakker te worden.

Lees ook:
Hoe word ik vrolijk en energierijk wakker?

Voldoende buitenlucht in de winter

Verdeel jouw productiviteit

Ik heb bij een typische lentedag heel vaak dat ik vol ben met levensvreugde, ideeën en inspiraties en dat dit gecombineerd wordt met de benodigde portie positiviteit en zelfvertrouwen.

En vaak denk ik dan: ”goh, waarom hebben we dat niet elke dag?”. Dit linkt dan meteen aan de dagen in de winter waarop het soms ook omgedraaid kan zijn.

En toen dacht ik: ”we zouden als mens in de lente en zomer heel veel ideeën op kunnen doen (omdat we dan in de opgewekte stemming zijn), om al die ideeën vervolgens in de herfst en winter een vorm te geven. Op die manier zijn we elk seizoen productief.”

Dus in de winter verlaag je het tempo en in de zomer verhoog je het tempo.

Onze gemoedstoestand

En wat betreft onze gemoedstoestand. Nogmaals, ik denk dat het goed is om na te gaan of je ook daadwerkelijk in een ”winterdepressie” kampt of dat je denkt dat je een winterdepressie hebt omdat je dit wellicht wordt aangepraat.

Het is een keuze om alles van een negatieve of positieve kant te bekijken. En het is zonde om jezelf 8 maanden lang goed te voelen en de overige 4 maanden slecht.

Verlaag je verwachtingen op dagen dat het niet loopt en maak dankbaar gebruik van dagen dat het wél lekker loopt. Wees minder kritisch en neem niet altijd jouw eigen gedachten serieus en wees dankbaar voor de dagen waar je zelfvertrouwen uit kunt halen. Vertrouw op de dagen, weken en maanden die komen en kijk reikhalzend toe naar de lente!

Simpelweg een paar kleine aanpassingen in je leven toebrengen en ook jij kan dan een ”winterdip” voorkomen!

Succes! 😛

Andere leuke blogs

Ik heb nog meer leuke blogs geschreven:

Yelr: het grootste reisplatform van Nederland

Reizen is voor mij niet alleen het bezoeken van de Eiffeltoren en er een foto van maken. Reizen gaat ook over het ontmoeten van mensen en culturen, het ontmoeten van jezelf, het kampvuurtje aan het strand, de muziek van een Afrikaanse stam, de tegenslagen, de primitieve lessen en de verwondering over de prachtige natuur.

Ik wil levenslessen halen uit alle mensen die ik leer kennen tijdens het reizen en mijn referentiekader vergroten door alle verschillende interpretaties over het leven en de wereld vanuit verschillende continenten op de wereld. Ik wil graag op een respectvolle manier omgaan met de wereld, de dieren, de natuur, mijzelf en mijn medemens.

Reizen is een persoonlijke les en ik wil het reizen combineren met deze lessen. Juist nu heeft de wereld een generatie nodig die bewust met de wereld en zichzelf gaan leven. Ik vind het daarom belangrijk om luchtige reisblogs en hotspots te beschrijven, maar ook om levens gerelateerde zaken aan te halen. Als je de wereld wilt helpen begint het bij jezelf!

Volg Yelr op Instagram!

 

Reactie plaatsen

Ook een reisblog schrijven op Yelr?