arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat is de invloed van een telefoon op mijn slaap?

Op de zoekterm ‘’Mobiel bellen in 1998’’ op YouTube, kom je op een hele interessante video terecht. Daarin zijn mensen op straat geïnterviewd in Amsterdam over het nut van een mobiele telefoon. De reacties lopen nogal uiteen.

De één vindt het niet belangrijk om altijd bereikbaar te zijn, de ander vindt het zonde van zijn geld. Wat de reacties ook zijn, in de video is er niemand die het nut van een telefoon inziet. Het was nog de tijd dat je op straat kon lopen zonder dat mensen een mobiele telefoon in de broekzak hadden.

Maar oké, voilà. In mijn ogen heeft het geen zin om altijd tegen de realiteit aan te trappen. Ondertussen zijn we vele jaren verder en is de telefoon wél onderdeel van ons bestaan geworden. Dat kun je jammer vinden, of niet, maar uiteindelijk ben je altijd verantwoordelijk voor de mate waarin je jouw telefoon gebruikt.

De invloed van de telefoon op jouw slaap

Beïnvloed een telefoon de kwaliteit van jouw slaap?

Ja, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Het beïnvloed jouw slaap als je de telefoon gebruikt rondom de periode waarin je hoort te rusten. Kortom: je telefoon gebruiken, terwijl je op het punt staat te gaan slapen, beïnvloed inderdaad je slaap.

Maar dit geldt ook voor het gebruiken van je telefoon net nadat je wakker bent geworden. Of het gebruik van je telefoon wanneer je midden in de nacht even wakker wordt. Zelfs als de telefoon naast je ligt en je hem niet gebruikt, kan dit invloed hebben op je slaapkwaliteit.

Hoe dat precies zit leg ik je in dit artikel even kort en bondig uit. Mijn standpunten zijn gebaseerd op vele onderzoeken, door middel van boeken, video’s, documentaires, et cetera. Maar de belangrijkste basering is dat ik het in de praktijk, bij mijzelf, heb uitgevoerd. En ja..

De telefoon heeft zeker invloed op jouw slaap.

Betere gewoontes telefoon

De beïnvloeding van blauw licht

Blauw licht belemmerd de aanmaak van het belangrijke stofje melatonine. Dit is een slaaphormoon en het regelt het slaap-waakritme in jouw lichaam. Bij het gebruik van je telefoon, maar ook van jouw laptop of de televisie, word je blootgesteld aan het blauwe licht.

In principe werkt het zo: je lichaam leeft mee met het ritme van de natuur. Door middel van je ogen krijgen je hersenen een seintje dat het donker wordt. Kortom, je lichaam moet zich klaarmaken voor een herstelperiode.

Als je ogen weer licht constateren in de morgen, dan maakt het lichaam zich klaar voor een nieuwe, frisse dag. Daar zit een heel proces achter die zich dag in, dag uit in jouw lichaam afspelen. Echter, door het gebruik van blauw licht in jouw rustperiode verstoor je het signaal naar jouw hersenen.

Bij het gebruik van jouw telefoon geef je jouw biologische klok het idee dat het dag is. Daarmee worden processen in jouw lichaam verstoort en daardoor pak je niet de optimale rust. De rust die jouw lichaam wel nodig heeft.

Invloed van blauw licht op je slaap

De beïnvloeding van stress

Heb je een nieuw bericht binnen gekregen? Ben ik op de hoogte van wat er op Instagram aan de hand is? Kan ik level 233 van Candy Crush niet halen? Of zal ik het nieuws op het AD nog even doorlezen? Wat je ook doet op je telefoon, het geeft zeer waarschijnlijk een stresshormoon af.

Waarom? Enkel een irritatiegevoel van een post op Instagram van je allerbeste vriend- of vriendin veroorzaakt al stress in je lichaam. En ook een luguber nieuwsbericht op het AD of de frustratie als je level 233 op Candy Crush niet haalt, levert inderdaad stress op. En ook al voel jij je super relaxed. Onbewust zijn dit toch de processen in je lichaam.

En wat is überhaupt het nut van slapen? Juist, dat je gaat rusten. Dat de stress in je lichaam zich kan loslaten. Dat je een dag kunt afsluiten. Slapen is een kwetsbaar en waardevol moment. En dat moment moet je niet ingaan met stress. Want als je er met stress ingaat, dan ga je er ook weer met stress uit. Je lichaam en geest moeten simpelweg relaxed de nacht ingaan.

En een bericht van een nieuwe aanslag op deze wereld helpt je daar niet echt bij. Kortom, wat je ook doet met je telefoon, doe het niet vóór dat je officieel in slaap wilt gaan vallen. Doe het niet terwijl je in je bed ligt, maar ook zeker niet wanneer je bijna je bed in wilt duiken. Vermijd deze stressfactoren simpelweg voordat je gaat slapen. Pak hier een uur of anderhalf uur voor.

En begin je dag óók zonder stress!

Het is super bijzonder om een moment gewoon met jezelf te zijn. Deze momenten kun je pakken voor dat je gaat slapen en na dat je wakker bent geworden. Vermijd de drukke, chaotische wereld. Kruip niet meteen achter je Facebook of Snapchat als je net wakker bent geworden. Voel de waardering in jezelf en stap de drukke wereld in als je er écht klaar voor bent. Anders begin je jouw dag al met stressfactoren.

Stress door je telefoon en de invloed op je slaap daarvan

De beïnvloeding van straling

Ook hier heb je ongetwijfeld wel eens over gehoord. Telefoons brengen simpelweg straling met zich mee. Dit kleine toestel maakt met verschillende locaties contact en van daaruit ontstaat de straling. Het beperken van de straling op je slaapkamer heeft daarom ook degelijk invloed op de kwaliteit van je slaap.

Je vraagt je ondertussen misschien af: ”mag ik überhaupt nog iets?”

Natuurlijk mag jij dat. Die verantwoordelijkheid ligt volledig bij jezelf. Niets of niemand heeft hier wat op te zeggen. Maar iedereen heeft het recht om zijn advies erover te geven. En jij bent nu tenslotte degene die de verantwoordelijkheid heeft genomen en dit artikel aan het lezen is.

Straling is een onderwerp waarop vaak wat nonchalant wordt gereageerd. Want we lezen en horen er veel over, maar wat de gevolgen zijn (of niet), dat blijft vaak een beetje onduidelijk.

Dit is echter waar ik in geloof

Straling heeft in mijn ogen invloed op de kwaliteit van jouw slaap. Ik geloof dat jouw slaapkamer tijdens het slapen zo minimalistisch mogelijk moet zijn. Met minimalisme bedoel ik alles, zowel tastbaar als ontastbaar. Kortom, weinig spullen, weinig geluid, weinig licht en weinig andere aspecten die de slaap kunnen verstoren.

Er is weinig wat straling tegenhoudt, laat staan een volledig levend lichaam. Ik geloof niet dat ons lichaam is gemaakt om straling tegen te houden. Kortom, het gaat recht door ons lichaam heen.

En dat terwijl we in de nacht willen slapen. We willen rusten. Elk gedetailleerd aspect in jouw lichaam, die je elke dag nodig hebt, moet simpelweg tot rust komen om elke dag tot het maximale te kunnen gaan. Het is onderdeel van jouw hele systeem. De optimale rust die je elke dag nodig hebt wordt verstoord zodra je een telefoon naast je hebt liggen.

Wat is daarmee mijn eindconclusie?

Ik geloof dat jouw slaapkwaliteit wordt verhoogd als je afscheid neemt
van jouw telefoon, televisie of laptop in de slaapkamer.

En straling is niet het enige..

Zoals ik al eerder in dit artikel beschreef veroorzaakt een telefoon stress. Om er zeker van te zijn dat je niet jouw Instagram of Snapchat checkt, terwijl je in je bed ligt, kun je hem beter uit je slaapkamer verwijderen. Hierdoor kom je niet in de verleiding om je telefoon te pakken.

Fit wakker door goed te slapen

Wat zijn de oplossingen?

De oplossingen zijn theoretisch gezien eenvoudig, maar praktisch gezien wat lastiger. Theoretisch gezien moet je veranderen waar de verandering hoort te komen. Maar dat is te makkelijk gepraat. Want praktisch gezien moet je uit het niets je volledige gewoonte over de kop gooien. En we weten allemaal dat dit vaak gedoemd is om te mislukken.

Daarom kun je het beter in kleine percentages doen. Je kunt het als een spelletje zien en proberen het elke dag in minuscuul kleine stappen te veranderen. Als je een week de focus legt op jouw slaap en je telefoongebruik rondom je slaapperiode en elke dag probeert jezelf te reflecteren.. dan kun je de volgende dag de kleine stap zetten in een nieuwe gewoonte.

Hoe werkt dat bij mij?

In alle eerlijkheid geef ik toe dat dit van die dingen zijn waar ik mijzelf ook nog in kan verbeteren. En dat is juist super zonde. Want ik schrijf, zonder een hulpmiddel, het artikel in een kleine middag en weet precies uit te leggen hoe als het zou moeten. 

Maar moeten is in deze niet het juiste woord. Je moet namelijk helemaal niks. Het enige wat je moet doen is je gevoel erin volgen. En dan ben je al aardig in de goede richting. Want we kunnen er 100 artikelen over schrijven, maar uiteindelijk ligt de verandering volledig bij je zelf.

Voor mij werkt het goed om de bewustwording te hebben over de positieve invloeden als ik afstand neem van mijn telefoon in de periode dat ik wil gaan slapen / slaap / en wakker word. Ik ben veel bezig met persoonlijke ontwikkeling en één van mijn standpunten is dat slaap één van de belangrijke aspecten zijn in een voldaan leven.

Dus als je iets verandert, voel dan vooral de bijwerkingen ervan op de langere termijn en stop er niet mee als je na 2 nachten geen veranderen ervaart. Want de veranderingen zijn merkbaar. Want ik heb het al vaak genoeg geëxperimenteerd dus ik spreek hier en daar vanuit ervaring. 🙂

Yelr's logo

Het ideale advies.

Aandachtspunt #1
Een uur voordat je slaapt leg je jouw telefoon aan de kant, zet je jouw laptop en televisie uit en maak je het zo donker mogelijk in je leefomgeving. In deze periode ga je praten, wandelen, muziek luisteren, lezen of voor je uit kijken.

Dit maakt dat je dit uur alleen bent. Je bent niet met anderen bezig, terwijl je jouw Instagram feed checkt. Want voordat je gaat slapen is dat geheel onbelangrijk.

Aandachtspunt #2
Je pakt je telefoon een uur nadat je wakker bent geworden en zet de televisie of een laptop ook een uur nadat je wakker bent geworden pas aan. Begin de dag met ontspanning, gewoon voor jezelf. Rustig ontbijten, rustig wakker worden en je daarna verdiepen in de drukke, online wereld.

Aandachtspunt #3
Je schaft in de loop der tijd een wekker aan. En dan heb ik het enkel over een wekker, zonder toegevoegde functies. Gewoon een wekker die als doel heeft om jou te wekken. En ja, deze wekker schaf je aan zodat jij jouw telefoon ergens anders kunt neerleggen, behalve op jouw slaapkamer.

Ik heb meer artikelen!

Ik probeer veel te schrijven voor Yelr. Wellicht vind je één van deze artikelen ook interessant.

Hoi, ik ben Jelrik Stevens

Ik ben geboren in 1996 en sinds jongs af aan ben ik met verschillende levensvragen bezig. Dat is tot nu toe nooit opgehouden. Elke dag heb ik verschillende vraagstukken. De ene keer haal ik er vet veel energie uit, maar andere keren is het een grote worsteling. Toch ben ik blij dat ik op deze manier door het leven ga.

Ik vind het erg interessant om mijn manier van leven te verbeteren. Helaas vraagt het in de huidige wereld veel moed om buiten het voorgekauwde systeem te leven. Het is moedig om bepaalde gewoontes, die we in deze wereld als normaal zijn gaan zien, in twijfel te brengen en er je eigen vraagstukken over te hebben.

En juist daarom ben ik begonnen met Yelr. Ik wil mensen stimuleren om, samen met mij, in zichzelf te treden en opzoek te gaan naar eigen verantwoordelijken. Vooral de jongeren doelgroep spreekt mij hierin aan, omdat ik zie, en zelf heb ervaren, hoe jongeren met zichzelf kunnen worstelen en energie steken in het maatschappelijk verantwoorde gedrag.

Yelr gaat over de bewustwording van voedsel, slaap, mentale- en fysieke kracht, maar ook spiritualiteit, je eigen normen en waarden hanteren, assertiviteit, hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid, et cetera. Je bent echt van harte welkom op mijn website als je het gevoel hebt te willen veranderen. Gewoon, in een ongedwongen sfeer! 🙂

Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website