arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe kan ik met social media omgaan?

Als je zegt dat je geen social media account hebt, dan kijkt iedereen je met een verbaasde blik aan. Het is namelijk de standaard geworden dat iedereen, maar dan ook iedereen, op zijn minst 1 of 2 social media accounts beheert.

Dat zijn ontwikkelingen die in een rap tempo zijn gegaan. Ik ben geen oude jongen, maar in mijn beginjaren op de middelbare school zat ik nog op MSN, checkte ik mijn Hyves op een computer met beperkt internet en had ik een telefoon waarin ik alleen een SMS kon sturen.

Nu zijn Hyves en MSN ondertussen uit het internet gehaald, kan ik social media op mijn telefoon checken, heb ik altijd en overal de mogelijkheid tot internet en hoef ik amper voor mijn SMS berichten te betalen, omdat niemand het überhaupt nog gebruikt.

Social media is op vele manieren een mooie ontwikkeling, maar er hangen ook zeker nadelen aan. Ik heb die nadelen zelf ook ervaren, maar kan ook zeggen dat ik het nu zeer acceptabel onder controle heb. Ik geef je in dit artikel graag mijn visie over het gebruik van social media.

Hoe houd ik de controle over social media?

Social media is een fulltime job

Daar waar het in 2010 nog hip was om enkel Hyves te gebruiken, daar gebruiken we nu met zijn allen:

  • Snapchat;
  • Facebook;
  • Instagram;
  • LinkedIn;
  • Twitter;
  • Pinterest;
  • Whatsapp.

Ik praat lang niet voor iedereen, maar ik durf te wedden dat er mensen zijn die alle bovengenoemde social media accounts beheren en die er dagelijks werk van maken om op de hoogte te blijven en al deze accounts dagelijks updaten.

Als je al deze accounts continue moet bijwerken, dan heb je daar een fulltime job aan en kan het veel stress en onnodig tijdverlies opleveren (mits social media je geen voldaan gevoel geeft). In die tijd had je ook ervaringen op kunnen doen die tastbaar voor je zijn en waar je blij van wordt.

Zo had je tijd kunnen gebruiken voor mensen waar je om geeft, voor het trainen van jezelf, zowel mentaal- als fysiek gezien, had je eerder kunnen gaan slapen, zodat je de volgende dag fit wakker werd, et cetera.

Hoe omgaan met social media?

Waarvoor heb je social media?

Laat ik over 1 ding duidelijk zijn: met dit artikel zeg ik niet dat iedereen al zijn accounts moet verwijderen. Ik vraag alleen bewustwording over de betekenis van social media voor jou.

Ik gebruikte eerder Snapchat, Facebook, Instagram, Whatsapp, LinkedIn én Pinterest. Vooral van Snapchat, Facebook, Instagram en Whatsapp maakte ik veel gebruik.

Ik vind social media een mooie manier om contact te kunnen houden met waardevolle mensen die ik in mijn leven ben tegengekomen. Dat kunnen mensen zijn van mijn school, de sportvereniging, familie, van reizen die ik heb gemaakt, van bedrijven waarin ik heb gewerkt, et cetera.

Ik ging echter wel bij mijzelf na waarom ik daar dan 3 accounts voor nodig had. Op Snapchat, Facebook en Instagram stak ik continue energie, terwijl het voor het grote deel allemaal dezelfde mensen waren.

Daarom heb ik toen besloten om te stoppen met Facebook en Snapchat en besteed ik op dit moment enkel aandacht aan Instagram en Whatsapp en heel af en toe in LinkedIn. Ik vind het simpelweg leuk om Instagram te hebben en contact te kunnen houden met waardevolle mensen die ik heb leren kennen.

Hoe leer ik met social media om te gaan?

Wie heeft de controle?

Social media is geen probleem, tenzij het controle over jou heeft. Het beste moment om dat te herkennen is op momenten dat de verveling toe slaat. Op die momenten heb ik in sommige gevallen de neiging om direct mijn Instagram te openen en naar de levens van andere mensen te gaan kijken.

Ik leg voor mijzelf wel de nadruk dat dit op sommige momenten gebeurt. Vaak is dat in situaties dat ik wat minder in mijn vel zit. Maar op momenten dat ik veel energie heb en goed in mijn vel zit, dan maak ik vaak bewust de keuze om Instagram te checken en is het geen onbewuste en automatische handeling.

Het moet interessant blijven

Alle social media accounts hebben als taak om jou geïnteresseerd te houden. Dat is natuurlijk logisch, want niemand wil zijn ‘’klanten’’ kwijt raken. Ik noem je inderdaad een klant, want ik geloof dat elk platform commerciële doeleinden heeft. Het feit dat je niet betaald voor een platform, maakt niet dat jij geen onderdeel bent van hun inkomsten.

Ik heb mij een keer verdiept in de psychologie van verschillende platformen, maar ook van bedrijven zoals Apple. Het is een eyeopener als je leest hoe ze telkens jouw aandacht proberen te krijgen. Alles is gebaseerd op het dopamine shot dat in je hersenen wordt geproduceerd.

Ook al heb je alle meldingen uit staan, Facebook zal continue proberen om het kleine rode bolletje zichtbaar te maken, zodat jij de app opent en aandacht schenkt aan Facebook. Op Instagram krijg je niet op volgorde van data alle foto’s te zien, maar is de volgorde bepaald op basis van jouw gedrag op Instagram (welke foto’s van welke persoon je de meeste likes geeft, et cetera).

Jouw IPhone of Samsung is psychisch zo geprogrammeerd dat jij aandacht blijft schenken en continue je telefoon blijft pakken. En als je besluit om Snapchat of een ander platform te verwijderen, dan heb je nog wel een maand de tijd om het te herstellen zodra jij je inlogt (omdat ze goed genoeg weten dat mensen dit vaak genoeg doen).

Hoe kan ik social media positief gebruiken?

Wat zegt het over jou?

Ik vind het altijd gek om te zien wanneer het voor mensen een issue is welke foto’s ze moeten plaatsen, dat ze niet tevreden zijn over het aantal likes en volgers en dat ze continue bezig zijn met het beoordelen van andermans foto’s.

Waarom vind ik dat gek?

Omdat ik dan het gevoel heb dat je een bepaalde waardering najaagt. Iets maakt dat je niet tevreden bent over een bepaald aspect in het leven of over jezelf, waardoor je die waardering opzoekt bij het plaatsen van een foto en de waardering voelt bij elke like of volger die binnenkomt.

Plaats jij iets op social media omdat het bewust is en je iets wilt delen naar de buitenwereld? Of plaats je iets omdat je een bepaalde waardering wilt voelen (op momenten dat jij wat minder in je vel zit bijvoorbeeld)?

Als het antwoord is dat je iets op social media post omdat je een waardering wilt voelen, dan is het goed om na te gaan welke waardering jij in jezelf mist en welke waardering je graag wilt krijgen. Voel je niet aangesproken als het niet zo is, maar de volgende vragen kwamen in mij op:

  • Heb jij respect voor jezelf?
  • Heb je genoeg eigenwaarde? / Ben je tevreden met jezelf?
  • Voel jij je eenzaam?
  • Leef jij vanuit je eigen verantwoordelijkheid of vanuit de maatstaaf die de maatschappij je oplegt?
  • Verlang je naar een diepgaand gesprek met iemand?
  • Heb je angst dat jij je buitengesloten gaat voelen en dat je er niet bij hoort?
  • Ben je bang dat je iets mist en dat je alles moet weten?

Waarvoor gebruik ik social media?

’’Bekende’’ mensen op social media

Ik denk dat we een verkeerd verwachtingspatroon hebben gecreëerd op social media. We zien bekende Nederlanders (bijvoorbeeld modellen) die Instagram hebben en perfect genomen foto’s plaatsen die meer dan 2000 likes krijgen.

Het is een verkeerde standaard als je denkt dat je 600 volgers nodig hebt en 300 likes om je gewaardeerd te mogen voelen. Ik denk dat het op korte termijn je leegte vult, maar dat op de lange termijn te oppervlakkig blijft als je dit continue blijft nastreven.

Vergeet niet: Het gras bij de buren is altijd groener, tenzij het kunstgras is.

Kortom: bijna alle foto’s zien er gelikt uit, iedereen lacht, iedereen reist, iedereen is op een feestje en daardoor lijkt het dat iedereen een mooi leven heeft. Het gras is dus altijd groener. Maar als de persoon die de foto plaatst in werkelijkheid worstelt en ontevreden is over zijn leven, dan is het nep, zoals kunstgras dat ook is.

Het voelt niet oprecht

Sommige berichten op social media, inclusief van mijzelf, voelen niet oprecht aan. Het is vaak in een algemeen plaatje niet hoe ik mij voel, over het leven denk en wat ik wil vertellen. We durven niet kwetsbaar te zijn en laten continue aan de wereld zien dat het altijd goed gaat.

Je hoeft jezelf niet te bewijzen hoe geweldig je bent. Je hoeft niet onrealistische verwachtingen na te jagen om te denken dat het je gelukkig maakt. Je hoeft niet al jouw social media accounts te verwijderen.

Je moet ervoor zorgen dat je blij bent met jezelf en dat je een foto of bericht de buitenwereld in brengt, omdat je dat leuk vindt. Omdat je iets wilt delen. Omdat je tevreden bent met jezelf en dat wil laten zien aan de wereld.

Wat doet social media met mij?

Mijn advies?

Denk na over het artikel, maar trek er je eigen conclusies over. Zoek voor jezelf uit wat je fijn vindt. Maar, alsjeblieft: voel je niet geobsedeerd door social media. Ga niet alle stories op Instagram of Snapchat af omdat je anders bang bent dat je iets mist.

Wees gefocust op je eigen tevredenheid en niet gefocust op het beoordelen en het bekijken van andere levens. Het is namelijk veel belangrijker dat jij tevreden bent met jezelf, dan dat je blijft focussen op een waardering van anderen. Want daar heb je uiteindelijk geen invloed op! 😉

Misschien kan ik je verder helpen..

Hoi, ik ben Jelrik Stevens

Ik ben er stellig van overtuigd dat elk mens een heel hoog potentieel heeft. We hebben allemaal de mogelijkheid het leven in te delen zoals we het graag willen hebben. De basis om dit te creëren ben jij zelf. Jij bent de persoon die jouw leven leeft.

En omdat jij jouw hele leven met jezelf moet leven, moet je ervoor zorgen dat je de benodigde portie eigenwaarde bij je draagt. Je moet jezelf volledig kunnen accepteren. En door te accepteren kun je creëren. Je kunt alles creëren naar een subliem leven zoals jij het voor je ziet.

Met Yelr doen we dit samen. We puzzelen samen naar dit sublieme leven. Naar het leven zonder belemmerende overtuigingen, angst en zelfkleinering. 🙂

 

Artikel plezierig leven

Het artikel wat je nu hebt gelezen valt onder de categorie plezierig leven. Dit leven gaat over een tevreden leven. Je creëert waardevolle momenten, herinneringen die je blijft koesteren en je houdt dagelijkse prikkels onder controle.

Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website