arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe moet je in de bergen rijden?

Ik vind autorijden persoonlijk hartstikke leuk om te doen. Ik kan gaan en staan waar ik wil en kan er tijdens het rijden een sport van maken om zo duurzaam mogelijk te rijden. In Nederland is autorijden hartstikke makkelijk. Alles is vlak en perfect georganiseerd en zelfs afgelegen doodlopende wegen zijn nog hartstikke goed geasfalteerd.

Hoe anders kan dat zijn in veel andere landen! In sommige landen zitten er grote gaten in het wegdek of verandert een geasfalteerde weg uit het niets in een zandweg. Dat zijn allemaal voorbeelden die wij in Nederland niet of nauwelijks kennen, maar waar je wel alert op moet zijn als je naar een ander land gaat reizen.

Een andere tak van sport is autorijden in de bergen. Autorijden in de bergen klinkt heel erg spannend en moeilijk, maar dat valt reuze mee. Als je weet wat je moet doen en het daadwerkelijk voor de eerste keer hebt gedaan, dan ga je ervaren dat autorijden in de bergen easy-peasy is. In deze blog neem ik je mee naar de technieken van autorijden in de bergen!

Hoe moet ik de berg op rijden?

Als je een berg op gaat rijden zijn de versnellingen de allerbelangrijkste aandachtspunten. Op een vlak wegdek is het vanzelfsprekend om vanuit de eerste versnelling meteen door te schakelen naar een zo'n hoog mogelijke versnelling. Hoe hoog die versnelling is hangt natuurlijk af van de plek waar je aan het rijden bent (bebouwde kom, snelweg, et cetera).

In de bergen rijden we tegen een berg op waardoor de auto vanwege de zwaartekracht harder moet werken om vooruit te komen. Naar boven rijden in hoge versnellingen heeft geen enkele zin, omdat je amper voor uit komt en daarnaast wordt de motor zwaar overbelast en kan hij oververhit raken.

Rijd dus in een lage versnelling

Natuurlijk hangt het er net even van af welke auto je hebt, hoe steil een berg is en noem het maar op.. maar de vuistregel is en blijft dat je bergopwaarts in lage versnellingen moet rijden (dus in een hoog toerental). Als je het gaspedaal intrapt, moet de auto gemakkelijk kunnen versnellen. Als dit niet het geval is, dan moet je terugschakelen.

Een mooie metafoor is het fietsen van een steile bergweg. De Alpe d'Huez is een steile weg en fiets je het liefst in de allerlaagste versnelling, omdat het anders veel te zwaar wordt. Dit geldt ook voor de auto!

Het is belangrijk zelf goed aan te voelen wat de situatie is. Soms kun je bergopwaarts makkelijk doorschakelen naar de tweede- of derde versnelling, terwijl je soms ook genoodzaakt bent om in de tweede versnelling te blijven rijden.

Voorkom het ”slipmoment” bij stilstand

Sta je bergopwaarts stil? Dan krijg je te maken met de hellingproef. Of nou ja, een bergproef..

Want als je al een helling tegenkomt in Nederland en gebruik moet maken van de hellingproef, dan zijn deze lang niet zo steil als op veel bergwegen.

Ik weet niet of jij het herkent, maar héél af en toe ruik ik een vieze branderige geur als ik aan het autorijden ben. In de meeste gevallen komt dat omdat ik, of iemand anders op de weg, de koppeling per ongeluk liet ”slippen”. In feite heb je dan geen soepele overgang van de koppeling met het gaspedaal.

Eens in de zoveel tijd kan dit geen kwaad, maar als je in de file rijdt in de bergen, dan is het belangrijk om dit ”slipmoment” te voorkomen. Gebeurt het te vaak, dan riskeer je een een hete koppeling, een stinkende koppeling en in het ergste geval een verbrande koppelingsplaat.

Stijgend verkeer heeft voorrang

Of je nu gaat dalen of stijgen, het is belangrijk om te weten dat stijgend verkeer over het algemeen voorrang heeft. Dit kan van belang zijn op smalle wegen waarbij rekening moet worden gehouden met elkaar.

Uiteraard hangt dit ook van de situatie af en moet je soms aanvoelen wat er moet gebeuren, maar het is handig om de vuistregel te kennen! 🙂

Hoe moet ik auto rijden in de bergen?

Hoe moet ik dalen in de bergen?

Als je eenmaal boven bent, dan wil je op ten duur ook weer een keer naar beneden. Een berg oprijden is heel makkelijk. Een berg afrijden is ook makkelijk, maar vraagt net iets meer aandacht.

Het allerbelangrijkste van het dalen in de bergen is dat je de remmen zoveel mogelijk moet ontlasten. Uiteraard kun je regelmatig bij remmen wanneer dat nodig is, maar trap de rem dan kort en stevig in, in plaats van dat je de voeten continue op de rem hebt staan. Je wilt namelijk geen oververhitte remschijven hebben.. 😉

Rem af op de lage versnellingen

Net als bij het stijgen in de bergen, rijd je ook tijdens het dalen in lage versnellingen. De auto remt in lage versnellingen op de motor af. Hierdoor ontlast je automatisch de remmen.

Verminder het tempo in haarspeldbochten

Nog vóór dat je een bocht gaat inzetten, moet je op de juiste versnelling zitten en het tempo hebben vermindert. Tijdens het maken van een bocht in een haarspeldbocht wil je je niet focussen op de versnellingen of de rempedaal, maar moet je je concentreren op de scherpe bocht. Daarnaast kun je de controle verliezen als je in een bocht naar een andere versnellingen overgaat.

Rijd je een haarspeldbocht naar beneden? Kijk dan goed naar het tegenliggende verkeer aan de linkerkant. Rijd je een haarspeldbocht naar boven? Dan kijk je naar rechts. Hierdoor weet je precies wat er in de bocht gebeurt en daar kun je dan op anticiperen.

Auto rijden in de bergen

Handige tips voor auto rijden in de bergen

Zoals je ziet is autorijden in de bergen geen hogere wiskunde. De techniek is makkelijk te beheersen. Het is voor veel mensen alleen nog spannend om op hoge hoogtes te rijden, maar de meest doorgaande wegen zijn brede en veilige wegen.

Ik wil je nog een aantal tips meegeven:

  • Om controle te houden moet je tijdens het dalen voldoende bijremmen. De remweg is ten opzichte van vlakke wegen een stuk langer!
  • Houd rekening met gladde wegen tijdens een onverwachte regenbui.

De auto parkeren in de bergen

Een auto op een steile helling kan prima, maar je wilt niet dat de auto weg gaat rollen.

  • Heb je de auto geparkeerd met de neus van de auto naar boven? Dan zet je de auto in de eerste versnelling.
  • Sta je met de neus van de auto naar beneden? Dan zet je de versnelling in z'n achteruit.

En uiteraard is het belangrijk om de handrem goed aan te trekken.

Mocht de auto onverhoopt toch wegrollen, dan kun je erger voorkomen door de wielen richting de bergkant te draaien. Hierdoor komt de auto tot stilstand tegen een berghelling.

Andere leuke blogs lezen?

Ik heb nog veel meer blogs geschreven:

Yelr: het grootste reisplatform van Nederland

Wat leuk dat je op de website van Yelr bent gekomen. Yelr is een platform dat zich richt op het reizen en dat wil combineren met bewustwording over de aarde. Ik denk dat de wereld schreeuwt om de verbinding tussen de mensen, dieren en de natuur. Meer dan ooit tevoren moeten we ons afvragen hoe we de wereld willen achterlaten voor nieuwe generaties.

Hoe creëer je meer bewustwording? Ik denk allereerst dat je de zoektocht naar jezelf terug moet vinden. Normen en waarden spelen een belangrijke rol, een kritische kijk op jouw gedrag vind ik ook belangrijk en jouw mentale belevingswereld moet in overeenstemming staan met het hart. Je moet de signalen van jouw intuïtie leren herkennen. Als je innerlijke rust kunt ervaren, dan ben je in staat om de wereld te verbeteren en het intenser te beleven.

Deze verrijkende ontdekkingstocht kun je ondersteunen door te reizen, omdat reizen in aanraking komt met de elementen van het leven. Je moet beleven, voelen, zien, proeven, confronteren en ervaren tijdens een reis. Je vergroot de referentiekader en je vergroot de kennis over jezelf. Dat is de missie van Yelr. Hier kun je geïnspireerd raken om te gaan reizen en een steentje bij te dragen aan deze mooie aardkloot.

Over de schrijver
Ik vind reizen hartstikke leuk, maar vind het tegelijkertijd super belangrijk om bewust en respectvol met mijzelf en de aarde om te gaan. Dat wil ik heel erg graag met de wereld delen. En verder? Ik vind het leuk om te hardlopen, droom graag weg op Google Maps en vind een speciaal biertje op zijn tijd erg lekker! :)
Reactie plaatsen

Ook een reisblog schrijven op Yelr?