De Torre: het hoogste punt van Portugal dat je met de auto kan bereiken

Ik vind Portugal een heel mooi land. Het is bijna 2x zo groot als Nederland in de oppervlakte, terwijl Nederland bijna 2x zo groot is in het aantal inwoners. Door de dunne bevolkingsdichtheid en de vele bergen in Portugal is het een land met veel ongerepte natuur en zeer idyllische dorpen. Verder heeft Portugal natuurlijk een aantal beroemde steden en hele mooie kustplaatsen.

En daarmee heb ik het nog geen eens gehad over de vele Portugese eilanden, zoals Madeira, Flores, Pico, Sao Miguel en de vele andere eilanden die het land rijk is. Persoonlijk ben ik groot liefhebber van het eilandleven en misschien zijn de eilanden nog wel het meest bijzondere wat het land te bieden heeft.

Zoals gezegd heeft Portugal heel veel bergen. Voor het grote deel bestaat het land uit zeer heuvelachtige landschappen tot grote bergketens en zijn er maar een aantal vlakke plekken in het land te vinden. In deze blog neem ik je mee in mijn reis naar de Torre: de allerhoogste piek van de bergketen Serra da Estrela.

De Torre: een piek van de Serra da Estrela

De Serra da Estrela is een bergketen richting het noorden van Portugal. De Torre is de allerhoogste piek met ruim 1993 meter en het is daarmee ook de hoogste berg van het vaste land van Portugal. Het is overigens niet de hoogste berg van Portugal, want op het eiland Pico staat een vulkaan van 2351 meter hoog. De grootste stad in de omgeving van de Serra da Estrela is Covilhã.

Ik vond de Portugese bergen wonderschoon, omdat het ontzettend ongerepte natuurgebieden zijn. Portugal kent veel toerisme, maar de toerisme op de Torre en de Serra da Estrela lijken af en toe mee te vallen!

Daarnaast viel het mij heel erg op dat de Serra da Estrela weinig spitse bergtoppen kent en dat maakt een autorit naar de Torre mogelijk. En ook al is de Torre bijna 2000 meter hoog, je kunt toch heel gemakkelijk de bergtop met de auto bereiken!

Onze autorit richting de Torre

Een paar maanden na mijn reis door Portugal ben ik verhuisd naar Frankrijk. Ik heb toen voor een jaar in de Alpen gewoond en verbaasde mij over de verschillen tussen de Alpen en de bergen die ik in Portugal heb gezien.

De Alpen zijn rijk met kilometers lange bossen, terwijl de Serra da Estrela relatief kaal is en voornamelijk veel rotsen kent. Ik begrijp uiteraard het principe van de boomgrens, het verschil in het klimaat en aan de andere kant van de Torre leken er al veel meer bomen te groeien, maar desondanks is het niet vergelijken met de Franse Alpen.

De wegen richting de Torre zijn erg goede wegen en je kunt op je dooie gemak naar boven rijden. Er rijden weinig auto's en af en toe rijd je door een leuk Portugees dorp. Binnen no-time heb je een uitzicht over de Portugese natuur en dat is er eentje die ik sterk kan adviseren!

Gratis ebook
// De wereld veranderen door trouw te blijven aan jezelf //

De wereld veranderen door trouw te blijven aan jezelf

We leven in een tijdperk waar klimaatverandering een grote rol speelt. In korte tijd leven er ongelofelijk veel mensen op de wereld en daar ervaren wij de consequenties van. Door het gedrag van de mens wordt de aarde opgewarmd en dit gaat in dusdanig hoog tempo dat we genoodzaakt zijn om actie te ondernemen.

In mijn eBook wil ik mensen helpen herinneren de verandering eerst bij zichzelf te gaan zoeken. Je moet dagelijks belangrijke disciplines uitvoeren om bij jezelf te blijven en op die manier aan het collectief van mensen te werken zodat we samen de wereld zijn balans terug kunnen geven.

Download het eBook hier

Het unieke uitzicht vanaf de Torre

Vanaf de hoge bergtoppen in de Alpen of de Pyreneeën zie je vooral heel veel andere hoge bergtoppen. Vanaf de Torre lijkt het echter alsof de Serra da Estrela vanuit het niets uit het vlakke landschap is gekomen. Je kijkt kilometers ver, maar kunt nauwelijks andere hoge bergtoppen vinden. En dat maakt het tot een heel uniek uitzicht.

De Serra da Estrela staat bekend vanwege zijn schapenkaas en het hondenras cão da Serra da Estrela. Tijdens onze rit naar de Torre zagen we regelmatig honden op straat liggen die de wacht hadden over een grote schaapskudde. Ik vind dat vaak nog het allermooiste van een reis door de bergen, omdat ik het mooi vind hoe de natuur op deze manier in zijn werking gaat!

Maar naast het bekende hondenras staat het gebied, zoals gezegd, ook bekend vanwege zijn schapenkaas. Ik ben zelf geen hele grote kaasliefhebber, maar ben toch een kijkje gaan nemen in het kleine winkeltje die je op de bergtop kunt bezoeken. Na amper 5 minuten werd ik gek van de geur van schapenkaas en liep ik snel naar buiten, maar werd ik wel heel erg blij van de typische Portugese cultuur die ik had gezien.

De koeien die op de bergtop lopen te grazen

Omdat ik erg slecht tegen de geur van de schapenkaas kon, ben ik snel naar buiten gegaan en ben ik rond het winkeltje gaan wandelen. In de verte hoorde ik het gerinkel van een paar bellen. Ik kwam er pas laat achter dat ik bijna naast een tiental koeien stond die aan het grazen waren op de Portugese bergtop.

Tussen de koeien zijn we een wandeling gaan maken naar een aantal hoger gelegen rotsen en hebben we een halfuur genoten van het prachtige uitzicht. Daarna zijn we via een klein ommetje op een stuk gekomen waar het allerlaatste sneeuw van de winter lag. In de winter is het mogelijk om op de Torre te skiën en skiën in een warm land als Portugal vind ik een unieke gedachten! 🙂

Als je in de winter in de buurt ben is het leuk om de skies mee te nemen en een paar keer naar beneden te glijden, maar voor een echte skivakantie moet je niet naar Portugal. Het skigebied is met 5,9 kilometers aan piste en 3 skiliften vooral heel erg populair onder de lokale bevolking vanuit de omliggende dorpen.

Grazende koeien op de Serra da Estrela

Tijd om de Serra da Estrela verder te ontdekken

Nog voordat wij vertrekken besluiten we een bak koffie te drinken bij het lokale restaurantje op de berg. Met lokaal bedoel ik dan ook echt héél lokaal. Dit restaurantje is niet ingericht op heel veel toerisme en ziet er heel verouderd uit. De koffie ziet er uit als koffie, maar het is niet de lekkerste koffie (terwijl Portugal vaak erg goede koffie heeft) en het lijkt alsof het een verzamelplek is voor veel Portugese locals.

Desondanks wel super leuk om er even een bak koffie te drinken, omdat je een schim mee krijgt van de kneuterige Portugese cultuur. Een cultuur die je veel terug vindt in de Portugese bergdorpen. Het zijn hele idyllische dorpen waar de tijd letterlijk stil lijkt te staan en het alleen mogelijk is om de dorpen te bereiken op hele smalle en stijle wegen.

Na een klein anderhalf uur besloten we de omgeving verder te verkennen. Op de terugweg reden we richting Manteigas en besloten we de N338 te verlaten en door te rijden over een smalle bergweg richting de watervallen van Poço do Inferno. Ik meen het oprecht: deze waterval is de moeite waard. Het is een kleine lagune met een waterval van ruim 10 meter hoog!

Een reis door het noorden van Portugal

Wie aan Portugal denkt, denkt aan Lissabon, Porto en Albufeira. Dit zijn bij uitstek hele toeristische hotspots, maar daarmee verliezen we de schoonheid van het noorden uit het hoog. Het noorden van Portugal is ongerept en niet overgenomen door massa's toerisme. Een reis door het noorden van Portugal geeft je de beste inkijk in de cultuur van dit prachtige land.

Je kunt in het midden/noorden van het land de Serra da Estrela bekijken, maar ook een bezoek brengen aan Coimbra, Fundão en de, zoals wij hebben gedaan, stranden in Praia da Tocha. Niet per definitie een plek waar heel veel te beleven valt, maar dat hoeft ook niet. Het is een kustplaats waar je een dag op het strand kunt vertoeven en simpelweg de Portugees uit kunt hangen. Hier zijn namelijk weinig toeristen en dat vind ik een pluspunt aan het reizen!

Andere leuke blog lezen?

Ik heb nog een leuke blog geschreven over Portugal:

Yelr: het grootste reisplatform van Nederland

Wat leuk dat je op de website van Yelr bent gekomen. Yelr is een platform dat zich richt op het reizen en dat wil combineren met bewustwording over de aarde. Ik denk dat de wereld schreeuwt om de verbinding tussen de mensen, dieren en de natuur. Meer dan ooit tevoren moeten we ons afvragen hoe we de wereld willen achterlaten voor nieuwe generaties.

Hoe creëer je meer bewustwording? Ik denk allereerst dat je de zoektocht naar jezelf terug moet vinden. Normen en waarden spelen een belangrijke rol, een kritische kijk op jouw gedrag vind ik ook belangrijk en jouw mentale belevingswereld moet in overeenstemming staan met het hart. Je moet de signalen van jouw intuïtie leren herkennen. Als je innerlijke rust kunt ervaren, dan ben je in staat om de wereld te verbeteren en het intenser te beleven.

Deze verrijkende ontdekkingstocht kun je ondersteunen door te reizen, omdat reizen in aanraking komt met de elementen van het leven. Je moet beleven, voelen, zien, proeven, confronteren en ervaren tijdens een reis. Je vergroot de referentiekader en je vergroot de kennis over jezelf. Dat is de missie van Yelr. Hier kun je geïnspireerd raken om te gaan reizen en een steentje bij te dragen aan deze mooie aardkloot.

Over de schrijver
Na 2 periodes in het buitenland te hebben gewerkt en gewoond en een paar mooie reizen te hebben gemaakt wil ik mensen graag inspirerend hetzelfde te doen. Iedereen zou eens moeten reizen naar een onbekend land om prachtige levenservaringen op te doen.
Reactie plaatsen

Ook een reisblog schrijven op Yelr?