Reis ver, drink wijn, denk na
Lach hard, duik diep
Kom terug

Hoe kan ik een reisblog optimaliseren?

Hoe kan ik een reisblog optimaliseren?
DEEL

Eindelijk: je hebt een mooie reiswebsite gebouwd en de website volgens jouw wensen vormgegeven. Daarnaast heb je de allereerste blog geschreven en kan het avontuur als blogger beginnen. Vanaf nu kun je voor altijd schrijven over jouw grote passie: het reizen. Reizen door te backpacken, door in het buitenland te werken en te wonen, door als au pair aan de slag te gaan of door een citytrip te maken.

Het maakt niet uit waar je over schrijft. Reizen is een algemeen begrip en het schrijven van blogs over het reizen is eindeloos. Je kunt beroemde bezienswaardigheden beschrijven, mensen adviseren over een bepaalde locatie, mensen helpen hun avontuurlijke droom waar te maken of mensen tips geven hoe je een backpack kunt inpakken. In principe zijn reisblogs eindeloos. Er is altijd iets te schrijven.

Maar hoe zorg je er voor dat jouw geschreven blog hoog in Google terechtkomt? Je wilt namelijk voor jouw geschreven blog ook publiek aantrekken en het liefst wil je dat jouw website een groot succes gaat worden. In dit blog ga ik je in het kort in Jip en Janneke taal uitleggen hoe je jouw reisblog kunt optimaliseren voor Google. Ik richt mij uiteraard op reisblogs, maar de informatie die ik deel is voor alle blogs in alle branches.

Heb je er wel eens over nagedacht om als digital nomad te gaan werken?
> Heb je er wel eens over nagedacht om als digital nomad te gaan werken?

Wat is SEO en SEA?

Een vraag aan jou: hoe vaak ga jij naar pagina 2 in Google? Misschien dat jij een uitzondering op de regel bent; maar gemiddeld genomen zoekt iemand op pagina 1 in Google en komen pagina 2, pagina 3 en alle andere pagina’s niet aan bod.

Vaak heeft de persoon op pagina 1 het antwoord gevonden waar hij of zij naar zocht. Want iedereen heeft een vraag als hij Google gebruikt en het is aan de jou de taak om met jouw blog antwoord te geven op vragen die jouw potentiële bezoekers hebben.

Om dit verder te begrijpen is het belangrijk om de verschillen tussen SEO en SEA uit te leggen.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Als jij iets op Google wilt zoeken, dan vind je bovenaan vaak 3 á 4 advertenties. Deze blogs staan hoog in Google omdat deze websites/bedrijven Google hebben betaald om met deze blogs hoog in de zoekresultaten te komen. Dit is SEA.

Met SEA kun je op korte termijn succes boeken, maar moet je wel geld investeren om dat succes te behalen.

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization en is het tegenovergestelde van SEA. SEO is gratis, maar vergt meer geduld dan SEA. Met SEO ga je resultaten zien op een langere termijn.

In dit blog richt ik mij op SEO. SEA kan interessant zijn als je producten verkoopt. Dit is bij reisblogs vaak niet het geval. Je wilt graag vanuit jouw enthousiasme en hobby over het reizen schrijven en daarom is SEO de techniek die je moet gebruiken. Mocht jouw website een succes worden waar je geld mee wilt verdienen, dan zou op de lange termijn SEA een interessante methode kunnen zijn.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wat is optimaliseren?

Als je een reisblog gaat schrijven, dan moet je jouw blog optimaliseren om hoog in Google te komen.

Optimaliseren is het maximale uit iets proberen te halen. Als jij een blog gaat optimaliseren, dan ga je alle mogelijke manieren gebruiken om de blog succesvol te maken. Met het optimaliseren van een reisblog help jij Google om duidelijk te maken waar jou blog precies over gaat. Je zorgt er op alle mogelijke manieren voor dat mensen via Google en via jouw blog op jouw website terecht komen (dat noemen we een organische bezoeker).

Google streeft naar kwaliteit

Google wil de allerbeste reisblogs bovenaan hebben staan en is continue aan het werk om de beste websites met de beste reispagina’s en reisblogs en met de meest informatieve content bovenaan te krijgen. Dat is belangrijk om te onthouden. Google wil websites die netjes en gestructureerd zijn. Google wil ook websites waar consistent aan gewerkt wordt. Als jij het serieus neemt, dan neemt Google jou ook serieus.

Dus: hoe optimaliseer je dan een reisblog? Hoe ga ik Google duidelijk maken waar ik over schrijf en krijg ik bezoekers op mijn website? Ik ga je een aantal stappen uitleggen waar je rekening mee moet houden als je een blog publiceert. Ik doe dat puur vanuit mijn eigen kennis en ervaring. Door de jaren heen heb ik ontelbaar veel blogs voor veel websites mogen plaatsen en ook op mijn websites is duidelijk te zien dat mijn manieren van optimaliseren succesvol is.

1 | Denk na over een duidelijke titel (H1)

Heel simpel: waar gaat jouw blog over? Probeer in één zin kort en krachtig uit te leggen waar jouw blog over gaat. Wil je een blog schrijven over de 10 mooiste bezienswaardigheden van Parijs? Dan wordt de titel (ook wel H1 genoemd): ”De 10 mooiste bezienswaardigheden van Parijs”. Het is duidelijk, er zijn geen overbodige woorden en de bezoeker weet waar het over gaat.

Je kunt titels ook in een vraagvorm beschrijven. Daarmee geef je aan dat jij in jouw blog antwoord geeft op de vraag die je in de titel hebt beschreven. Dit kan bijvoorbeeld zijn: ”Wat is een wereldpas?”, ”Wat is het verschil tussen hoge en lage wandelschoenen?”, ”Wat is raften?” of zoals in deze blog: ”Hoe kan ik een reisblog optimaliseren?”.

2 | Gebruik tussenkoppen in een blog (H2, H3, H4)

Gebruik in de reisblog duidelijke tussenkoppen. Tussenkoppen kun je onderverdelen in H2, H3, H4, et cetera. Voor praktisch alle tussenkoppen wordt H2 gebruikt. Dat is na de titel (H1) een belangrijke indicatie voor Google om na te gaan waar jou blog over gaat. In dit blog zie je hierboven de H2 titel ”Wat is SEO en SEA?” (om als voorbeeld te noemen).

Je moet het zo zien: Google leest jouw website van A tot Z af en hoe duidelijker jij informatie weergeeft, hoe beter Google jou opvangt. Gebruik in titels en tussenkoppen geen vage zinnen en wees duidelijk.

3 | Schrijf ”kort” en krachtig

Maak jouw reisblog ”kort” en krachtig. Maak mooie zinnen, vermijd overbodige woorden en blijf bij de inhoud van de blog. Vind jouw bezoeker dat jij een kwalitatieve website hebt en blijven jouw bezoekers daardoor langer op de website en klikken ze door naar andere pagina’s? Dat zijn voor Google allemaal signalen dat ze jouw website serieus kunnen nemen.

Schrijf je reisblogs kort en krachtig
> Schrijf je reisblogs ”kort” en krachtig.

4 | Zorg voor een goede interne linkstructuur

Interne links op de website zijn links waarmee je naar een andere pagina op jouw website linkt. Een goede interne linkstructuur is belangrijk om hoog in Google te komen. Daarmee laat je wederom aan Google zien waar de website over gaat en hoe alles aan elkaar verbonden is.

Als je een reisblog schrijft over een 3 daagse stedentrip naar Berlijn, dan is het relevant om naar andere reisblogs over Berlijn te linken bijvoorbeeld. Probeer vanuit deze blog niet te linken naar de blog: ”Hoe moet ik een backpack inpakken?”. Dat is ten opzichte van de reisblog over Berlijn niet relevant.

Gebruik in een reisblog meerdere interne links naar verschillende blogs of pagina’s, maar link slechts 1 keer naar een bepaalde blog.

Overdrijf daarnaast niet! Gooi niet overbodig veel verschillende interne links in 1 blog die niet relevant zijn. Dit vindt Google niet leuk. Google straft het misbruiken van de zoekmachine op alle mogelijke manieren keihard af. Blijf netjes en professioneel.

5 | Schrijf een goede meta-titel en meta-description

Als je een reisblog schrijft, dan moet je een meta-description invullen. Zie jij deze tool niet in de blogpagina van jouw WordPress site? Dan moet je hiervoor een (gratis) plugin downloaden. Ik kan de Yoast SEO plugin van harte aanraden.

Een meta-description is de beschrijving die je op de resultatenpagina van Google ziet. Dat is letterlijk en figuurlijk de tekst in Google die mensen van jouw reisblog zien nog vóór dat ze erop klikken en op jouw blog terecht komen.

De meta-description moet niet te lang of te kort zijn. Daarnaast moet je kort en krachtig uitleggen waar de reisblog over gaat. Dit is voor zowel de bezoeker als Google het duidelijkst.

Dit is een voorbeeld van de Yoast SEO plugin
> Dit is een voorbeeld van de Yoast SEO plugin.

6 | Verklein te grote afbeeldingen

Google houd van snelle websites en een trage website kun je voorkomen door te grote fotobestanden te importeren. Is jouw afbeelding groter dan 1 MB?

Maak de afbeelding kleiner via www.tinypng.com.

7 | Geef jouw afbeelding een naam

Ook afbeeldingen komen in de database van Google terecht (denk aan Google Afbeeldingen). Het is dus belangrijk om alle afbeeldingen in een reisblog te optimaliseren. Maar hoe doe je dat?

Het is voor de Google bots natuurlijk onmogelijk om te bepalen wat ze op een foto zien. Daarom moet je ze een handje helpen door de afbeeldingen een naam te geven. Dat doe je door simpelweg de naam te veranderen.

De naam ”IMG34234” is niks zeggend als je een reisblog over de leukste restaurants van Brussel hebt geschreven. Geef in dat geval bijvoorbeeld deze naam: ”leukste-restaurants-brussel” of ”naamvanhetrestaurant-brussel”. Het is belangrijk om tussen elk woord een streepje te gebruiken. Vermijd daarnaast overbodige woorden (zoals lidwoorden). Probeer in 3 of 4 woorden te beschrijven wat je op de afbeelding ziet.

De header van deze blog heb ik de naam ''hoe-reisblog-optimaliseren'' gegeven
> De header van deze blog heb ik de naam ”hoe-reisblog-optimaliseren” gegeven.

7 | Geef jouw afbeelding een alt-tag

Naast het geven van een goede naam van de afbeelding kun je Google ook helpen door een alt-tag in te voeren.

De alt-tag kun je invoeren zodra je de afbeelding hebt geüpload. Als je een website in WordPress hebt, dan kun je in de mediabibliotheek op de foto drukken om vervolgens aan de rechterkant de alt-tag in te voeren (zie afbeelding hieronder).

In de alt-tag geef je een korte beschrijving van de afbeelding.

De alt-tag van een afbeelding invoeren
> In dit voorbeeld zie je hoe de alt-tekst is ingevoerd in WordPress.

8 | Geef de reisblog een goede URL

Zoals je ziet is de URL van deze blog: ”www.yelr.nl/reisblogger-worden/hoe-reisblog-optimaliseren/”.

  • www.yelr.nl is de domeinnaam van mijn website.
  • /reisblogger-worden is de categorie van deze blog.
  • /hoe-reisblog-optimaliseren is de URL van deze blog.

Als ik niks aan mijn URL had gedaan, dan was de URL van mijn reisblog ”/hoe-kan-ik-een-reisblog-optimaliseren” geweest. Zoals je ziet staan in deze URL veel te veel overbodige woorden. Probeer een URL daarom zo kort en krachtig mogelijk te beschrijven. Gebruik hiervoor maximaal 4 woorden.

Blijf doen wat je leuk vindt: reisblogs schrijven

Door een reisblog in de basis te optimaliseren zet je belangrijke stappen om hoog in Google terecht te komen. Uiteindelijk is het belangrijk dat je blijft doen wat je leuk vindt: reisblogs schrijven. Blogs blijven schrijven is ook niet onbelangrijk: hoe meer reisblogs en waardevolle content jij op de website hebt staan, hoe meer bezoekers je op de website gaat krijgen.

Blijf daarnaast goed onthouden dat SEO een spelletje op de lange termijn is. Als je vandaag een reisblog publiceert, dan betekent het niet dat deze blog morgen op pagina 1 staat. Hier kunnen soms weken overheen gaan. Voor SEO moet je geduldig zijn, maar het is wel de manier om een succesvolle reisblog te bouwen.

Andere blogs lezen?

We hebben veel meer blogs geschreven:

#YELR
Jelrik Stevens
Jelrik Stevens
Na twee periodes in het buitenland te hebben gewerkt en gewoond en een paar mooie reizen te hebben gemaakt wil ik mensen graag inspireren hetzelfde te doen. Iedereen zou eens moeten reizen naar een onbekend land om prachtige levenservaringen op te doen.
Jelrik Stevens
Jelrik Stevens
Na twee periodes in het buitenland te hebben gewerkt en gewoond en een paar mooie reizen te hebben gemaakt wil ik mensen graag inspireren hetzelfde te doen. Iedereen zou eens moeten reizen naar een onbekend land om prachtige levenservaringen op te doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.