Reis ver, drink wijn, denk na
Lach hard, duik diep
Kom terug

Hoe moet je in de bergen autorijden?

Hoe moet je in de bergen autorijden?
DEEL

In Nederland is autorijden relatief erg makkelijk. Alle wegen zijn vlak, alles is georganiseerd en zelfs doodlopende wegen zijn geasfalteerd.

Hoe anders kan dat zijn in veel andere landen. Grote gaten in het wegdek of slechte belijningen: ten opzichte van Nederland kan auto rijden in andere landen een uitdaging zijn.

Een andere tak van sport is autorijden in de bergen. Autorijden in de bergen klinkt spannender en moeilijker dan het werkelijk is. Uiteraard moet je wel weten wat je doet, maar als je de techniek te pakken hebt, dan kan iedereen in de bergen rijden.

Hoe moet ik de berg op rijden?

Bij het omhoog rijden van de berg zijn de versnellingen het belangrijkste wat je moet weten. Op een vlak wegdek is het vanzelfsprekend om vanuit de eerste versnelling meteen door te schakelen naar een zo’n hoog mogelijke versnelling. Hoe hoog die versnelling is hangt natuurlijk af van de plek waar je aan het rijden bent (bebouwde kom, snelweg, et cetera).

Rijd je echter de berg op, dan moet de auto door de zwaartekracht harden werken om vooruit te komen.

Rijd in een lage versnelling

Natuurlijk spelen bepaalde elementen een rol, zoals het type auto waarmee jij de berg op gaat rijden en de stijgingspercentage van de berg. Toch is de vuistregel dat je de berg in een lage versnelling gaat beklimmen (dus in een hoog toerental). Als je het gaspedaal intrapt, moet de auto gemakkelijk kunnen versnellen. Als dit niet het geval is, dan moet je terugschakelen.

Zie het alsof jij de berg op gaat fietsen. Op een steile bergweg fiets je het liefst in de allerlaagste versnelling, omdat het anders te zwaar wordt. Dat geldt ook voor de auto.

Het is belangrijk goed aan te voelen wat de situatie is. Soms kun je bergopwaarts makkelijk doorschakelen naar de tweede- of derde versnelling, terwijl je soms ook genoodzaakt bent om in de tweede versnelling te blijven rijden.

Hoe moet je in de bergen autorijden?

Voorkom het ”slipmoment” bij stilstand

Sta je bergopwaarts stil? Dan krijg je te maken met de hellingproef. Of nou ja, een bergproef..

Want als je al een helling tegenkomt in Nederland en gebruik moet maken van de hellingproef, dan zijn deze lang niet zo steil als op veel bergwegen.

Ik weet niet of jij het herkent, maar héél af en toe ruik ik een vieze branderige geur als ik aan het autorijden ben. In de meeste gevallen komt dat omdat ik of iemand anders op de weg de koppeling per ongeluk heb laten ”slippen”. In feite heb je dan geen soepele overgang van de koppeling met het gaspedaal.

Eens in de zoveel tijd kan dit geen kwaad, maar als je in de file rijdt in de bergen, dan is het belangrijk om dit ”slipmoment” te voorkomen. Gebeurt het te vaak, dan riskeer je een een hete koppeling, een stinkende koppeling en in het ergste geval een verbrande koppelingsplaat.

Stijgend verkeer heeft voorrang

Of je nu gaat dalen of stijgen, het is belangrijk om te weten dat stijgend verkeer over het algemeen voorrang heeft. Dit kan van belang zijn op smalle wegen waarbij rekening moet worden gehouden met elkaar.

Uiteraard hangt dit ook van de situatie af en moet je soms aanvoelen wat er moet gebeuren, maar het is handig om de vuistregel te kennen!

Hoe moet ik dalen in de bergen?

Als je eenmaal boven bent, dan wil je op ten duur ook weer een keer naar beneden. Een berg oprijden is heel makkelijk. Een berg afrijden is ook makkelijk, maar vraagt net iets meer aandacht.

Het allerbelangrijkste van het dalen in de bergen is dat je de remmen zoveel mogelijk moet ontlasten. Uiteraard kun je regelmatig bijremmen wanneer dat nodig is, maar trap de rem dan kort en stevig in, in plaats van dat je de voeten continue op de rem hebt staan. Je wilt namelijk geen oververhitte remschijven hebben.

Rem af op de lage versnellingen

Net als bij het stijgen in de bergen, rijd je ook tijdens het dalen in lage versnellingen. De auto remt in lage versnellingen op de motor af. Hierdoor ontlast je automatisch de remmen.

Verminder het tempo in haarspeldbochten

Nog vóór dat je een bocht gaat inzetten, moet je op de juiste versnelling zitten en het tempo hebben vermindert. Tijdens het maken van een bocht in een haarspeldbocht wil je je niet focussen op de versnellingen of de rempedaal, maar moet je je concentreren op de scherpe bocht. Daarnaast kun je de controle verliezen als je in een bocht naar een andere versnellingen overgaat.

Rijd je een haarspeldbocht naar beneden? Kijk dan goed naar het tegenliggende verkeer aan de linkerkant. Rijd je een haarspeldbocht naar boven? Dan kijk je naar rechts. Hierdoor weet je precies wat er in de bocht gebeurt en daar kun je dan op anticiperen.

Hoe moet je in de bergen autorijden?

Handige tips voor auto rijden in de bergen

Zoals je ziet is autorijden in de bergen geen hogere wiskunde. De techniek is makkelijk te beheersen. Het is voor veel mensen alleen nog spannend om op hoge hoogtes te rijden, maar de meest doorgaande wegen zijn brede en veilige wegen.

Ik wil je nog een aantal tips meegeven:

  • Om controle te houden moet je tijdens het dalen voldoende bijremmen. De remweg is ten opzichte van vlakke wegen een stuk langer!
  • Houd rekening met gladde wegen tijdens een onverwachte regenbui.

De auto parkeren in de bergen

Een auto op een steile helling parkeren kan prima, maar je wilt niet dat de auto wegrolt.

  • Heb je de auto geparkeerd met de neus van de auto naar boven? Dan zet je de auto in de eerste versnelling.
  • Sta je met de neus van de auto naar beneden? Dan zet je de versnelling in z’n achteruit.

En uiteraard is het belangrijk om de handrem goed aan te trekken.

Mocht de auto onverhoopt toch wegrollen, dan kun je erger voorkomen door de wielen richting de bergkant te draaien. Hierdoor komt de auto tot stilstand tegen een berghelling.

Andere blogs lezen?

We hebben veel meer blogs geschreven in de kenniskoffer:

#YELR
Jelrik Stevens
Jelrik Stevens
Na twee periodes in het buitenland te hebben gewerkt en gewoond en een paar mooie reizen te hebben gemaakt wil ik mensen graag inspireren hetzelfde te doen. Iedereen zou eens moeten reizen naar een onbekend land om prachtige levenservaringen op te doen.
Jelrik Stevens
Jelrik Stevens
Na twee periodes in het buitenland te hebben gewerkt en gewoond en een paar mooie reizen te hebben gemaakt wil ik mensen graag inspireren hetzelfde te doen. Iedereen zou eens moeten reizen naar een onbekend land om prachtige levenservaringen op te doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.